این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۴۱، شماره ۲، صفحات ۱۵۱-۱۷۰

عنوان فارسی تحلیل برنامه‌درسی در مدارس دوره ابتدایی عشایری: تهدیدها و فرصتها
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، واکاوی کیفی برنامه درسی در  مدارس دوره ابتدایی عشایری، از منظر تهدید­ها و فرصتها بوده است. روش پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی عرفی است. جامعه پژوهشی، شامل کل متون و اسناد مرتبط با آموزش و برنامه درسی مدارس دوره ابتدایی مناطق عشایری بود که از میان آنها تعداد 20 مقاله، پایان­‌نامه و اسناد بالادستی، با استفاده از شیوه نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌­ها به صورت دستی و با استفاده از تحلیل ارتباطی انجام شد. برای اعتباربخشی به داده‌­ها از روشهای بازنگری ناظران، بازنگری مشارکت­‌کنندگان، اختصاص دادن زمان کافی برای گردآوری داده­‌ها و درگیری مداوم و مثلث‌­سازی محقق استفاده شد. یافته‌­ها در بخش تهدیدها شامل مقوله‌­های اصلی"تحصیل در جامعه عشایری"و "فرهنگ جامعه عشایری" و در بخش فرصتها، "فرصتهای زیست‌­بوم عشایری"و "فرصتهای الزامات قوانین بالادستی" و چندین مقوله فرعی بود که به همراه رمزها و واحد­های معنایی مربوطه استخراج شدند. نتایج نشان داد که می‌­توان با کاربست راهکارهای معرفی­‌شده در پژوهش،  تهدیدهای موجود در برنامه درسی مدارس عشایری را به فرصت تبدیل کرد. هر چند در بخش فرصتها، قوانین بالادستی به خوبی نگاشته شده، ولی عملیاتی نشده است و به نظر می­‌رسد تا برآورده کردن عدالت آموزشی در برنامه درسی عشایری فاصله زیادی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی، تحلیل محتوای کیفی، تهدیدها، فرصتها، مدارس ابتدایی عشایری

عنوان انگلیسی Nomadic Elementary Schools’ Curriculum: Threats and Opportunities
چکیده انگلیسی مقاله
To identify the threats and opportunities related to the elementary school curriculum among the nomadic tribes 20 articles, theses, and documents directly related to the topic were content analyzed and the collected data were validated through re-examinations by both observers and participants. The findings indicate that both the nomadic culture and schooling in nomadic communities are threats, while nomadic ecology and legal requirements are opportunities. Given these findings strategies for converting the threats into opportunities are introduced in order to help with the achieving of educational justice in a rather distant future.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Curriculum, qualitative content analysis, threats, opportunities, nomadic elementary schools

نویسندگان مقاله احد عظیمی آقبلاغ | A. Azimi Aaghbolaagh


داود طهماسب زاده شیخلار | D. Tahmaasebzaadeh Sheikhlaar


فیروز محمودی | F. Mahmoodi


کیومرث تقی پور | K. Taghipoor



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-2676-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات