این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۴۱، شماره ۲، صفحات ۹۳-۱۱۰

عنوان فارسی نقد و بررسی بایسته‌های محتوایی موجود گرایش «آشنایی با منابع اسلامی» با تکیه بر آموزه‌های دینی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت مطلوب محتوای برنامه درسی «آشنایی با منابع اسلامی» بر اساس آموزه‌های دینی است. در این پژوهش که با روش کتابخانه‌ای و با تحلیل محتوای متون دینی انجام شده است، ابتدا با مطالعۀ محتوا و سرفصلهای مربوط به این درس و تحلیل و تفسیر اطلاعات حاصل از آن، برنامه درسی «آشنایی با منابع اسلامی» بررسی و آسیب‌شناسی شده، سپس بر اساس قرآن و روایات، با تعیین اصول محتوایی به ارائه محتوای مطلوب پرداخته شده است. طی این پژوهش مشخص شد که نداشتن سرفصلهای مستقل، عدم محوریت متن دینی، محتوای آموزشی تحمیلی، همپوشانی محتوایی با دیگر گرایشهای دروس معارف اسلامی، فقدان سرفصلی برای آشنایی با منابع اسلامی، کم‌رنگ بودن آموزش روش فهم و رفتارسازی، جامع و مانع نبودن عناوین و عدم توجه به تلاوت آیات در برنامه درسی از کاستیهای این گرایش است. برای اصلاح این کاستیها، با بهره‌مندی از آموزه‌های دینی، اصلهای اعتبار، سودمندی، اهمیت، قابلیت یادگیری، علاقه، اندیشه‌-محوری، رفتارسازی و توالی و استمرار برای محتوای این گرایش تعیین شد. آنگاه با ابتنای بر این اصول، سرفصلهایی تعیین شدند که فصل اول طی دو درس برای آشنایی اجمالی با متون اسلامی و فصل دوم در دو بخش قرآن و عترت طبقه‌بندی شدند که با انتخاب متنهایی از قرآن و عترت با موضوعات متنوع، بعد از مرحله قرائت و ترجمه واژگان در هر درس، دو گام از گامهای فهم متن دینی (دوازده گام برای آیات قرآن و ده گام برای حدیث) ارائه می‌شود و در پایان هر درس بخش درنگ و رفتارسازی پیش‌بینی شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آشنایی با منابع اسلامی، تفسیر موضوعی قرآن، تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه، برنامه‌ریزی درسی،‌ دروس معارف اسلامی

عنوان انگلیسی A Religiously-based Review of the Curriculum for the Course Titled “Introduction to Islamic Sources”
چکیده انگلیسی مقاله
Based on Islamic teachings derived from the holy book and other revered texts, and a set of principles related to the content of any devised course, the curriculum for the course titled “Introduction to Islamic Sources” was reviewed and its shortcomings identified in order to pave the way for the introduction of desired content. It was discovered that the current curriculum lacks independent topics, and does not give a pivotal role to religious writings, while including forced content and topics covered in other curricula. Additionally, it was found to be lacking in paying attention to correct recitation of verses of Quran. Therefore, it is suggested that the course be re-designed to include the following general topics and specific lessons: Overview of Islamic texts, Quran-derived texts, and texts attributed to the prophet and his next of kin. Following each specific lesson steps are to be taken in order to assure the understanding of the text, and ways of translating it into behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Introduction to Islamic sources, theme analyses of Quran &, Nahjolbalagheh, curriculum planning

نویسندگان مقاله ادریس عظیما | E. Azimaa


حسن ملکی | H. Maleki


حامد پوررستمی | H. Poorrostami



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-4115-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات