این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۴۱، شماره ۲، صفحات ۷۱-۹۲

عنوان فارسی طراحی و اعتباریابی پرسشنامه شناسایی مؤلفه‌های کارآفرینی در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
آموزش کارآفرینی در کسب مهارتهای لازم مانند تفکر انتقادی، حل مسئله، ابتکار عمل و کار مشارکتی برای بهبود اشتغال‌پذیری‌ به نوجوانان کمک ­می­‌کند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مؤلفه­‌های کارآفرینی در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش پژوهش از نظر گردآوری داده‌­ها، آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی، ابعاد با استفاده از نظریه داده­‌بنیاد شناسایی شدند و در بخش کمی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. در بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان حوزه مدیریت آموزشی به روش نمونه­‌گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی و در بخش کمی، 147 نفر از مدیران هنرستانهای شاخه فنی‌­وحرفه‎ای و کاردانش دوره دوم متوسطه شهر تهران به روش نمونه‌­گیری تصادفی طبقه­‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه­‌های نیمه‌­ساختاریافته بود. تجزیه وتحلیل بخش کیفی از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و در بخش کمی برای  تحلیل عاملی تأییدی از نرم‌­افزار لیزرل استفاده شد. در بخش کیفی، پنج بعد زیرساخت، ساختار، سرمایه انسانی، محیط کسب و کار و فرایندهای آموزشی شناسایی شدند که پایایی آلفای کرونباخ این ابعاد به ترتیب 0/92، 0/90، 0/96، 0/92 و 0/91 و  روایی محتوایی این ابعاد به ترتیب 0/88، 0/89، 0/90، 0/86 و 0/88 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که بارهای عاملی به‌دست آمده بزرگ­تر از 0/3 بودند که بیانگر تأیید بارهای عاملی بود. از این رو، توجه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه به مقوله کارآفرینی می­‌تواند کارآیی نظام آموزشی را برای تربیت نیروی خلاق و ماهر افزایش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتباریابی، کارآفرینی، مدارس دوره دوم متوسطه

عنوان انگلیسی Construction and Validation of a Questionnaire on the Availability of Grounds for Learning Entrepreneurship in Tehrani High Schools
چکیده انگلیسی مقاله
Given that entrepreneurship is a learned skill and is related to skills such as critical thinking, problem solving, initiation, and cooperation, it is paramount that it is taught in high schools given that the grounds for doing so are available. To assess such availability, based on the inputs of 15 experts in educational administration, an instrument was designed and constructed that consists of five dimensions of infrastructures, structure, human resources, work environment, and educational processes. The internal consistency of the instrument was measured to be rather high (+0.91) across the five dimensions. To validate the instrument, following the interviews of a categorically random sample of 147 technical high school principals, a confirmatory factor analysis was performed that yielded factor loads greater than 0.3. Hence, it can be used to further advance the teaching of entrepreneurship in high schools.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Validation, entrepreneurship, high schools

نویسندگان مقاله محمد بداغی | M. Bodaaghi


عباس خورشیدی | A. Khorshidi


بتول فقیه آرام | B. FaghihAaraam


اسفندیار دشمن زیاری | E. DoshmanZiyaari


سعید مرادی | S. Moraadi



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-5491-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات