این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۴۱، شماره ۲، صفحات ۴۹-۷۰

عنوان فارسی چگونگی پیوند میان نظر و عمل: مطالعه موردی تدریس ریاضیات بر پایۀ مبانی انسان شناختی رودلف اشتاینر
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، فهم چگونگی پیوند میان نظر و عمل بر اساس مطالعه موردی تدریس ریاضیات بر پایۀ مبانی انسان­‌شناختی رودلف اشتاینر بود. داده‌­های پژوهش با روش نمونه­‌گیری هدفمند ازطریق مطالعه و بررسی اسناد مرتبط با رویکرد انسان­‌شناختی اشتاینر و همچنین به­‌کارگیری دانسته‌­های پژوهشگرانی که با فلسفۀ اشتاینر و رهیافت او آشنا بودند و تجربیات آنها در مقالاتی در این زمینه در بازه زمانی 2022-2000 در پایگاههای علمی معتبر و تارنماهای مرتبط به رشته تحریر درآمده، گردآوری شده است. به­‌منظور تجزیه‌­وتحلیل داده‌­ها از شیوه تحلیل­ مضمون استفاده شده است. برای اعتباریابی داده‌­ها از روشهای قابل­‌قبول و قابل­‌اعتماد­بودن استفاده‌­شده است. تحلیل داده­‌ها منجر به دسته­‌بندی سه مضمون سازمان­‌دهنده و 15مضمون پایه شده است. مضامین سازمان­‌دهنده شامل تناظر ابعاد وجودی انسان و هستی(عناصر اربعه و ...)، هستی روحانی انسان(ابعاد سه­‌گانۀ روح و ....) و نگاه کل‌­گرایانه و تکاملی به انسان(تکامل همه­‌جانبه و ...) است. پس از کشف مضامین انسان­‌شناختی فلسفۀ اشتاینر در راستای ارتباط میان آنها با تدریس درس ریاضی کوشش شده است. یافته­‌های پژوهش نشان دادند که تفسیر دیدگاه اشتاینر در بُعد انسان‌­شناختی فلسفه او در تدریس ریاضیات، با بهره­‌گیری از زمینه­‌هایی چون هنر به‌­عنوان بستر اصلی، در خلال رویکردی کل­‌نگر به تعلیم‌­وتربیت انسان، زمینۀ رشد و توسعۀ همۀ ابعاد وجودی انسان را مدنظر قرار می­‌دهد. متناظر با یافته­‌های پژوهش پیشنهاد می‌­شود که سیاستگذاران نظام آموزشی برای اصلاح روند تربیت تک‌­بعدی و صرفاً شناخت-­محور موجود در مدارس، رهیافتهای حاصل با محوریت زیبایی­‌شناختی را برای تعدیل و اصلاح وضعیت موجود مدنظر قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فلسفه آموزش وپرورش، رودلف اشتاینر، ریاضیات، برنامه درسی هنر-محور

عنوان انگلیسی The Tie between Theory and Practice: A Case Study on the Teaching of Mathematics Based on Rudolf Steiner’s Views
چکیده انگلیسی مقاله
Given the holistic perspective attributed to Rudolf Steiner on education, the researchers took upon themselves to initially clarify his humanistic stance on education and then apply the findings to the teaching of mathematics. To this end, a sample of all writings on Steiner’s approach to education, published within the span of 22 years (2000-2022) was theme analyzed and the derived data were validated through acceptable and reliable methods. Data analysis yielded three organizing concepts and 15 basic themes. The organizing concepts are the correspondence between existential dimensions of humans and nature, the spirituality of mankind, and the holistic and evolutionary perspective on humans. The attempt at utilizing these findings in teaching mathematics indicated that by taking advantage from areas such as art, as the main setting, along with a holistic approach to education, the development of all existential dimensions would be provided for. Thus, policymakers should correct the one-dimensional approach to education and incorporate the affective dimension too.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Philosophy of education, Rudolf Steiner, mathematics, art-based curriculum

نویسندگان مقاله مهدی سعیدی | M. Sa’eedi


محمدحسن کریمی | M. H. Karimi


رحمت اله مرزوقی | R. Marzooghi


محبوبه البرزی | M. Alborzi



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-683-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات