این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 25 مهر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۳۹-۵۴
عنوان فارسی
آسیبشناسی آموزش نظری مقاطع تحصیلات تکمیلی پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
دورههای
تحصیلات
تکمیلی
فصل
مشترک آموزش
و
پژوهش
در
عالیترین
سطوح
خود
است
که
در
آن
برجستهترین دانشپژوهان
جامعه
به
عالیترین
مباحث
علمی
میپردازند. ارتقای کیفیت و پویایی برنامههای آموزش عالی مستلزم ارزشیابی و بررسیهای کمی و کیفی مستمر است بهویژه برنامههای درسی که در محقق ساختن اهداف آموزشی نقش مؤثری داشته و قلب مراکز دانشگاهی محسوب میشوند؛ بنابراین این مطالعه باهدف آسیبشناسی دروس نظری در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته پرستاری با محوریت تبیین
دیدگاهها
و
ادراکات
اساتید
و
دانشجویان
کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری
انجام
شد
.
روش کار:
این پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قرار دادی انجام شد. روش نمونهگیری هدفمند با بررسی تجارب و دیدگاههای 21 نفر (8 عضو هیئتعلمی و 13 دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا) درباره برنامه درسی دوره و چالش های موجود انجام گردید. مصاحبهها نیمه ساختاریافته و فردی بود و پس از کسب نظرات افراد و مکتوب نمودن آنها، کدگذاری عبارات مهم و مرتبط انجام شد.
یافتهها:
پس از تجزیهوتحلیل دادهها تعداد 503 کد و 27 زیر طبقه استخراج شد که در چهار مضمون اصلی چالشهای مدیریتی شامل مشکلاتی مرتبط با مدیریت و رهبری، چالشهای ساختاری در ارتباط با موانع سازمانی و هماهنگیها، چالشهای روانشناختی در ارتباط با مشکلات ذهنی و ارتباطی کارکنان و چالشهای اجرایی مرتبط با موانع در اجرای وظایف و فرآیندهای کاری قرار گرفتند
.
نتیجهگیری:
توجه به این چالشها و فراهم ساختن بستری برای پاسخگویی به نیازها و غلبه بر چالشها میتواند در محقق ساختن اهداف آموزشی نقش داشته باشد و
سیاستگزاران برنامههای آموزشی در این مقاطع و همچنین مدیران آموزشی باید این موضوع را مدنظر قرار دهند
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسیب شناسی، آموزش پرستاری، تحصیلات تکمیلی پرستاری
عنوان انگلیسی
Pathology of theoretical education of graduate nursing education
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
The courses of Higher Education are the joint season of education and research at their highest levels, where the most prominent scholars of the society deal with the highest scientific topics. Improving the quality and dynamism of higher education programs requires continuous quantitative and qualitative evaluations and reviews, especially curricula that have an effective role in achieving educational goals and are considered the heart of academic centers; Therefore, this study was conducted with the aim of pathology of theoretical courses in nursing graduate students with the focus on explaining the views and perceptions of professors and master's and doctorate nursing students.
Methods:
This qualitative research was conducted with the approach of contractual content analysis. The purposeful sampling method was carried out by examining the experiences and views of 21 people (8 faculty members and 13 graduate students in master's and doctoral degrees) about the course curriculum and existing challenges. The interviews were semi-structured and individual, and after obtaining people's opinions and writing them down, coding of important and relevant phrases was done.
Results:
After analyzing the data, 503 codes and 27 subcategories were extracted, which were categorized into four main themes of managerial challenges encompass issues related to management and leadership, structural challenges pertain to organizational obstacles and coordination, psychological challenges involve mental and communication problems among staff, and executive challenges are associated with barriers in executing tasks and work processes.
Conclusion:
Paying attention to these challenges and providing a platform to meet the needs and overcome the challenges can play a role in achieving the educational goals, and the policymakers of the educational programs at these stages as well as the educational managers should take this issue into consideration.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
pathology, nursing education, graduate nursing education
نویسندگان مقاله
بتول نحریر | Batool Nehrir
Baqiyatallah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بقیَه ا...
لیلا کریمی | Leila Karimi
Baqiyatallah University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بقیَه ا...
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2981-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات