این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 5 آبان 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۲۸-۳۸
عنوان فارسی
بررسی رابطه تابآوری تحصیلی با درگیریتحصیلی با میانجی خودکارآمدیتحصیلی(مطالعه موردی:دانشجویان دانشگاه علوم و فنون مازندران)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
تاب
آوری تحصیلی به معنای دستیابی دانشجویان به نتایج آموزشی خوب با وجود شرایط نامساعد و چالشها از طریق تغییر رفتارهای موجود یا ایجاد رفتارهای جدید میباشد
.
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین تاب
آوری تحصیلی و درگیری تحصیلی با میانجیگریخود
کارآمدی تحصیلی انجام شده
است.
روشها:
پژوهش حاضر توصیفی و از نوع معادلات ساختاری، جامعه
آماری شامل کلیه دانشجویان
دانشگاه
علوم
و
فنون
مازندران، 2600 نفر، که با روش
نمونهگیری
تصادفی
طبقهای
(بر اساس مقطع)،
335 نفر
انتخاب
شدند
.
ابزار
مورد
استفاده، پرسشنامه
درگیری
تحصیلی
ریو،
تاب
آوری تحصیلی ساموئلز
و
مقیاس
خود
کارآمدی تحصیلی
اون
و فرامن
بوده است
.
برای
تجزیه
و
تحلیل
دادهها،
از آزمونهای
کولموگروف
اسمیرنوف، همبستگی پیرسون،
T-value
، سوبل،
ضریب مسیر،
مدل
معادلات
ساختاری
با
کمک
نرمافزارهای
SPSS21
و
Samartpls3
استفاده شده است.
یافتهها:
نتایج
همبستگی
پیرسون
نشان
داد
که
بین
تاب
آوری
تحصیلی
و خودکارآمدی تحصیلی
با
درگیری تحصیلی،
همچنین
بین
تاب
آوری
تحصیلی
و خود
کارآمدی تحصیلی
در سطح اطمینان 99 درصد رابطه
مثبت و معنیدار
وجود
دارد
.
نتیجه
تحلیل
مسیر
نیز
نشان
داد
که
خود
کارآمدی تحصیلی
نقش
واسطهای
در
ارتباط بین
تاب
آوری
تحصیلی
و
درگیری تحصیلی
دانشجویان
دارد.
نتیجهگیری:
از یافتههای این پژوهش میتوان برای بهبود نظامهای آموزشی خصوصا نظامهای دانشگاهی و بهینهسازی فرآیند یاددهی
-
یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان که تعیینکننده جنبههای مهمی در زندگی آنها از جمله موفقیت و ارتقای تحصیلی، کسب شغل و جایگاه اجتماعی مناسب و بهبود رضایت خاطر دانشجویان بهره جست.
واژگان کلیدی:
تاب
آوری تحصیلی، درگیری تحصیلی، خود
کارآمدی تحصیلی، دانشجویان
کلیدواژههای فارسی مقاله
تابآوری تحصیلی، درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Examining the relationship between academic resilience and academic involvement with the mediation of academic self-efficacy (Case Study: students of Mazandaran University of Science and Technology)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Academic resilience means that students achieve good educational results despite adverse conditions and challenges through changing existing behaviors or creating new behaviors. The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between academic resilience and academic conflict with the mediation of academic self-efficacy.
Methods:
The present research is descriptive and of the structural equation type, the statistical population includes all students of Mazandaran University of Science and Technology, 2600 people, of which 335 people were selected by stratified random sampling method (based on section). Rio's academic engagement questionnaire, Samuels' educational resilience and On and Farman's academic self-efficacy scale. For data analysis, Kolmogorov-Smirnov tests, Pearson's correlation, T-value, Sobel, path coefficient were used. the structural equation model was used with the help of SPSS21 and Samartpls3 software.
Results:
Pearson's correlation results showed that there is a positive and significant relationship between academic resilience and academic self-efficacy with academic involvement, as well as between academic resilience and academic self-efficacy at the 99% confidence level. The result of the path analysis also showed that academic self-efficacy plays a mediating role in the relationship between academic resilience and academic engagement of students.
Conclusion:
The findings of this research can be used to improve educational systems, especially university systems, and to optimize the teaching-learning process and academic performance of students, which determine important aspects in their lives. including academic success and promotion, getting a job and a suitable social position and improving the satisfaction of students
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
academic resilience, academic engagement, academic self-efficacy, students
نویسندگان مقاله
مریم قاسمی گودرزی | Maryam ghasemi godarzi
Islamic Azad University, Sari Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحدساری
مریم تقوایی یزدی | Maryam Taqvaee Yazdi
Islamic Azad University, Sari Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحدساری
شعبان حیدری | Shaban Heydari
Islamic Azad University, Sari Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحدساری
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3404-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات