این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 23 مهر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۱۵-۲۷
عنوان فارسی
بررسی نقش میانجی تابآوری هیجانی در ارتباط بین کمالگرایی مثبت و منفی و تاب آوری تحصیلی با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
رفتارهای خودشکن تحصیلی با وجود پیامدهای مثبت موقتی، به شکست تحصیلی منجر میشوند، بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تابآوری هیجانی در ارتباط بین کمالگرایی مثبت و منفی و تابآوری تحصیلی با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان انجام گرفت.
روشها:
روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی با معادلات ساختاری بود.
جامعه آماری پژوهش دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه و دانشکده علوم پزشکی مراغه در پاییز و زمستان سال 1402-1401 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 340 نفر برای مطالعه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه کمالگرایی تری- شورت و همکاران(1995)، پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز(2004)، مقیاس تابآوری هیجانی مرل (2011) و مقیاس رفتارهای خودشکن تحصیلی اژدربین و همکاران (1401)جمع آوری شدند و از طریق آزمون پیرسون، سوبل و بوت استراپ در بستر نرم افزار آماری
SPSS
و
Amos
نسخه 24 تحلیل شدند.
یافتهها:
اثر مستقیم کمالگرایی مثبت (41/0-) کمالگرایی منفی (56/0) تابآوری هیجانی (17/0-) و تابآوری تحصیلی (143/0-) در برآورد رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان معنیدار به دست آمد(05/0
P<
). اثر غیر مستقیم کمالگرایی مثبت (44/3- =
t-value
)، کمالگرایی منفی (99/1 =
t-value
) و تابآوری تحصیلی (46/2- =
t-value
) با میانجیگری تابآوری هیجانی معنیدار مشاهده شد(05/0
P<
).
نتیجهگیری:
با توجه به نقش میانجی تابآوری هیجانی در تعدیل ارتباط میان کمالگرایی منفی و مثبت و تابآوری تحصیلی با رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان، به نظر میرسد که با تقویت تابآوری هیجانی میتوان اثرات کمالگرایی مثبت و تابآوری تحصیلی را در بهبود و اصلاح رفتارهای خودشکن تحصیلی افزایش داد
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار خودشکن تحصیلی، کمال گرایی، تاب آوری، هیجان.
عنوان انگلیسی
Investigating the mediating role of emotional resilience in the relationship between positive and negative perfectionism and academic resilience with academic self-defeating behaviors in medical students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Academic self-defeating behaviors, despite their temporary positive outcomes, ultimately contribute to students' academic failure. Therefore, this study aimed to examine the mediating role of emotional resilience in the relationship between positive and negative perfectionism, academic resilience with academic self-defeating behaviors among medical students.
Methods:
The research method was cross-sectional and correlational, utilizing structural equation modeling. The statistical population included medical students from the Islamic Azad University, and the Maragheh School of Medical Sciences during the fall and winter semesters of the 2022–2023 academic year. Using a simple random sampling method, 340 students were selected to participate in the study. Data were collected using Tri-Short et al.’s Perfectionism Questionnaire (1995), Samuels’ Academic Resilience Questionnaire (2004), Merrell’s Emotional Resilience Scale (2011), and Azdarbin et al.’s Academic Self-Defeating Behavior Scale (2022). The data were analyzed using Pearson correlation, Sobel test, and bootstrap procedures through SPSS and AMOS version 24 software.
Results:
The direct effect of positive perfectionism (-0.41), negative perfectionism (0.56), emotional resilience (-0.17) and academic resilience (-0.143) to estimation the academic self-defeating behaviors was significant (P <0.05). The indirect effect of positive perfectionism (t-value =-3.44), negative perfectionism (t-value =1.99) and academic resilience (t-value =-2.46) with the mediating role of emotional resilience were significant (P <0.05).
Conclusion:
Considering the mediating role of emotional resilience in the relationship between negative perfectionism, positive perfectionism, and academic resilience with students’ academic self-defeating behaviors, it appears that strengthening emotional resilience, along with enhancing positive perfectionism and academic resilience, can help reduce academic self-defeating behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic self-defeating behavior, Perfectionism, Resilience, Emotion.
نویسندگان مقاله
احمد اسمعلی | Ahmad Esmali
maragheh university
دانشگاه مراغه
مظفر غفاری | Mozaffar Ghaffari
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور
وحید عبدالمنافی | Vahid abdolmanafi
Shahid Beheshti University
شهید بهشتی
سمانه قهرمانی | Samaneh gahremani
Payame Noor University
پیام نور
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2650-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات