این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 30 مهر 1404
طب توانبخشی
، جلد ۱۴، شماره ۵، صفحات ۷۱۰-۷۱۹
عنوان فارسی
آیا سطح دشواری تکلیف پاسخ میتواند تفاوت جنسیتی در گوشدادن دایکوتیک به اعداد را نمایان کند؟
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف
گوش دادن دایکوتیک مستلزم تکرار دو محرک صوتی متفاوت است که همزمان به گوشها ارائه میشوند. با وجود بیش از 40 سال مطالعه، همچنان مدارک قطعی در مورد تأثیر جنسیت بر شنوایی دایکوتیک وجود ندارد. مطالعه حاضر با هدف پاسخ به این سؤال انجام شد که «آیا با دشوار کردن تکلیف شنونده در آزمون اعداد دایکوتیک میتوان به تفاوت جنسیتی در شنوایی دایکوتیک دست یافت».
مواد و روشها
مطالعه مشاهدهایمقایسهای حاضر بر روی 25 زن و 25 مرد 18-35 سال راستدست و با شنوایی طبیعی انجام شد. در این مطالعه سه فهرست اعداد دایکوتیک تصادفی استفاده شد که هر کدام برای یکی از سه تکلیف پاسخ آزاد، هدایتشده پیشنشان و پسنشان اجرا شد. نتایج گوش راست و چپ و اندازه گوشبرتری بین دو جنس مقایسه گردید.
یافتهها
مقایسه اثر جنس بر گوشبرتری نشان داد میانگین گوشبرتری در زنان (9±8/9) برای حالت هدایتشده پسنشان بهطورمعناداری بیشتر از میانگین گوشبرتری مردان(4±5/4) است (0/05>P). باوجوداین، در سایر حالتهای تکلیف پاسخ، جنسیت بر میانگین امتیاز گوشها و گوشبرتری اثر معنیداری نداشت.
نتیجهگیری
هر چند شرکتکنندگان مرد و زن در یادآوری آزاد اعداد دایکوتیک عملکرد مشابهی دارند، اما به نظر میرسد با دشوارتر شدن تکلیف پاسخ، زنان اعداد شنیدهشده در گوش غالب را بیشتر گزارش دادند و ضعف گوش مغلوب بیشتری نشان میدهند که به ناقرینگی بیشتری در مقایسه با مردان منجر میشود. شاید بتوان نتایج مطالعه حاضر را باتوجهبه تفاوت جنس در سطح اضطراب عمومی که در زنان بالاتر از مردان است، توجیه کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گوش دادن دایکوتیک، تکلیف پاسخ، جنس،
عنوان انگلیسی
Could the Difficulty Level of Response Task Reveal Gender Difference in Dichotic Listening to Digits?
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims
Despite more than four decades of research, no conclusive evidence has been established regarding the effect of gender on dichotic listening. This study sought to determine whether increasing the difficulty of the listening task could reveal gender-related differences in dichotic performance.
Methods
This comparative observational study included 25 men and 25 women, aged 1835 years, all right-handed students with normal hearing. Three randomized lists of dichotic digits were presented under three task conditions: free recall, precued directed recall, and postcued directed recall. Performance for the right and left ears, as well as the magnitude of the ear advantage, was compared between male and female participants.
Results
Analysis of ear advantage revealed that the mean ear advantage in the postcued directed recall task was significantly greater in females (8.9±6) than in males (5.4±4) (P<0.05). In contrast, no significant gender differences were observed in mean ear scores or ear advantage under the free recall or precued conditions.
Conclusion
Although male and female participants performed similarly in the free recall condition, task difficulty appeared to influence outcomes. Under more demanding conditions, females reported more digits from the dominant ear and fewer from the non-dominant ear, resulting in a larger ear advantage compared with males. These findings may be partly explained by gender differences in general anxiety levels, which tend to be higher in females.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
گوش دادن دایکوتیک, تکلیف پاسخ, جنس
نویسندگان مقاله
مهشید نکویی |
گروه شنوایی شناسی، کمیته پژوهشی دانشجویان، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
محمد ابراهیم مهدوی |
گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
حمید جلیلوند |
گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101839_4c334c5382d5fda83284343e6de9d6e5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات