این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۳۳، شماره ۷، صفحات ۹۲۳۹-۹۲۵۲

عنوان فارسی بررسی ارتباط استرس شغلی با کیفیت زندگی پرستاران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: استرس شغلی یکی از چالش‌های اساسی در حرفه پرستاری است و پرستاران به دلیل حرفه خود با سطوح بالایی از استرس مواجه هستند. استرس شغلی می‌تواند تأثیرات منفی برکیفیت زندگی و ارائه خدمات به بیماران داشته باشد. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط استرس شغلی با‌کیفیت زندگی پرستاران انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی تحلیلی بر روی 274 پرستار شاغل در مراکز‌ آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1400 انجام شد. انتخاب نمونه به‌صورت تصادفی طبقه‌ای صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های جمعیت‌شناختی، استرس شغلی مؤسسه سلامت و ایمنی انگلستان، و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت جمع‌آوری شدند. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS version 16  انجام شد و شامل شاخص‌های توصیفی مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار بود. برای بررسی روابط بین متغیرها از آزمون‌های تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، کروسکال- والیس، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده گردید.  
نتایج: نمره‌ کلی استرس شغلی و ‌کیفیت زندگی به ترتیب برابر با 0/23±2/97 و 0/48±3/48 بود. یافته‌ها نشان دادند که ارتباط معکوس معنادار بین استرس شغلی و کیفیت زندگی وجود دارد (0/001>p ؛ 0/88-=r). نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که استرس شغلی به تنهایی قادر است 78/6 درصد از تغییرات کیفیت زندگی را پیش‌بینی کند (0/001>p؛ 0/787=R2adj؛ 0/59=SE؛ 1/862-=B).
نتیجه‌گیری: استرس شغلی به‌طور معناداری بر کیفیت زندگی پرستاران تأثیر می‌گذارد و می‌تواند پیامدهای منفی بر سلامت عمومی و عملکرد حرفه‌ای آن‌ها داشته باشد. برای کاهش استرس، بهبود شرایط کاری، اجرای برنامه‌های حمایتی و آموزشی، و ارائه مشاوره ضروری است. همچنین، افزایش آگاهی درباره مدیریت استرس و مهارت‌های مقابله‌ای به حفظ سلامت روان و بهبود عملکرد حرفه‌ای آنها کمک می‌کند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس شغلی، کیفیت زندگی، پرستاران

عنوان انگلیسی Study of Relationship between Job Stress and Quality of Life among Nurses
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Job stress is a primary issue in the nursing profession, and nurses experience significant stress due to their work. Stress can adversely affect both the quality of life and the delivery of services to patients. This study aimed to study the relationship between job stress and quality of life among nurses.
Methods: This cross-sectional analytical study was conducted on 274 nurses working in educational and therapeutic centers affiliated with Kerman University of Medical Sciences in 2021. The sample was selected through a stratified random sampling method. Data were collected using a demographic questionnaire, Health and Safety Executive (HSE) Job Stress Questionnaire, and World Health Organization Quality of Life (WHOQOL) Questionnaire. Data analysis was performed using SPSS version 16, which included descriptive statistics such as frequency, percentage, mean, and standard deviation. To examine the relationships between variables, independent t-tests, one-way ANOVA, Kruskal-Wallis tests, Pearson correlation coefficient, and linear regression were employed to investigate the relationship among variables.
Results: The total job stress score and quality of life were 2.97±0.23 and 3.48±0.48, respectively. The results indicated a significant inverse relationship between job stress and quality of life (r=-0.88; p<0.001). The outcomes of the regression analysis showed that job stress by itself could predict 78.6% of the changes in quality of life (B=-1.862; SE=0.59; R²adj=0.787; p<0.001).
Conclusion: Occupational stress significantly affects nurses’ quality of life and may lead to adverse effects on their health and job performance. To reduce stress, it is essential to enhance working conditions, implement supportive and educational programs, and provide counseling services. Additionally, increasing awareness about stress management and coping strategies can support mental health and improve job performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Job stress, Quality of life, Nurses.

نویسندگان مقاله سید مصطفی سید عسکری | Seyd Mostafa seyed Askari
Neuroscience Research Center, Institute of Neuropharmacology, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده نورفارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.

سارا حیدری | Sara Heydari
Department of Medical Education, Medical Education and Development Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

امین بیگ زاده | Amin Beigzadeh
Education Development Center, Sirjan School of Medical Sciences, Sirjan, Iran.
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5553-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات