این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش ذهن اگاهی و تنظیم هیجان بر اضطراب اجتماعی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب اجتماعی اثرات نامطلوبی بر عملکرد روانشناختی و تحصیلی دانشجویان دارد؛ با توجه به اهمیت این موضوع پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش ذهن اگاهی و تنظیم هیجان بر اضطراب اجتماعی در دانشجویان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش­آزمون-پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال تحصیلی 1403 -1402 بودند. 45 نفر با روش نمونه­گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب و در سه گروه آزمون 1 (15 نفر)، آزمون 2 (15 نفر) و کنترل (15 نفر)  به­صورت تصادفی جایگزین شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از مقیاس اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ (SAS، جرابک، 1996) استفاده شد. پس از اجرای حضوری پیش­آزمون، اعضای گروه­­های مداخله تحت آموزش قرار گرفتند و سپس از هر دو گروه پس آزمون و پس از گذشت دو ماه مجددا آزمون پیگیری اجرا شد. آموزش ذهن آگاهی بر اساس مدل کابـات ذیـن (2003) و آموزش تنظیم هیجان بر اساس گراس (2002) طی 8 جلسه برای گروه­های مداخله به­صورت گروهی اجرا شد. تحلیل داده­ها در نرم افزار SPSS-24 به روش تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر انجام شد.
یافته­ها: یافته­ها نشان داد که بین سه گروه در متغیر اضطراب اجتماعی (01/0=P، 65/29=F) تفاوت معنادار وجود داشت؛ در واقع بین گروه کنترل و گروه­های مداخله تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>P). اما نتایج آزمون بنفرونی نشان داد که بین دو گروه مداخله آموزش ذهن­آگاهی و تنظیم هیجان تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0>P)؛ در واقع هر دو مداخله به میزان مشابه منجر به کاهش اضطراب اجتماعی در دانشجویان شدند.
نتیجه­گیری: در مجموع می­توان نتیجه گرفت که آموزش ذهن اگاهی و آموزش تنظیم هیجان هر دو به صورت یکسان موجب کاهش اضطراب اجتماعی در دانشجویان شدند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب اجتماعی، آموزش تنظیم هیجان، آموزش ذهن‌آگاهی

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of Mindfulness Training and Emotion Regulation Training on Social Anxiety in Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Social anxiety has adverse effects on students' psychological and academic performance; given the importance of this issue, the present study was conducted to compare the effectiveness of mindfulness and emotion regulation training on social anxiety in students.
Methods: This study was a quasi-experimental design with a pre-test, post-test, and control group, including a two-month follow-up period. The statistical population of this study included all students of the Islamic Azad University, Mashhad Branch, in the academic year 2023-2024. A total of 45 students were selected using the convenience sampling method and were randomly assigned to three groups: experimental group 1 (15 participants), experimental group 2 (15 participants), and a control group (15 participants). Data collection was conducted using the Social Anxiety Scale (SAS, Jarabak, 1996). After administering the pre-test in person, the intervention groups underwent training, followed by a post-test for both groups and a follow-up test after two months. Mindfulness training was based on Kabat-Zinn’s (2003) model, while emotion regulation training was based on Gross’s (2002) model, both conducted in eight group sessions for the intervention groups. Data analysis was performed in SPSS-24 software using repeated measures analysis of variance.
Results: The findings showed that there was a significant difference between the three groups in the social anxiety variable (F=29.65, P=0.01); in fact, there was a significant difference between the control group and the intervention groups (P<0.05). However, the results of the Bonferroni test showed that there was no significant difference between the two intervention groups of mindfulness training and emotion regulation. (P<0.05); in fact, both interventions led to a similar reduction in social anxiety in students.
Conclusion: In summary, it can be concluded that mindfulness training and emotion regulation training both reduced social anxiety in students in the same way.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social Anxiety, Emotion Regulation Training, Mindfulness Training

نویسندگان مقاله شادی زمانپور | Shadi Zamanpour


ابوالفضل بخشی‌پور | Abolfazl Bakhshipour


زهرا خوشنویسان | Zahra Khoshnevisan



نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-6050-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات