این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 24 مهر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۲۰، شماره ۷۸، صفحات ۱۸۹-۲۰۳
عنوان فارسی
اثربخشی چندرسانهای آموزشی با طراحی عاطفی بر نگرش و یادگیری دانشآموزان در درس علوم تجربی پایه چهارم دبستان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی ارائه چندرسانهای آموزشی با طراحی عاطفی بر نگرش و یادگیری دانشآموزان در درس علوم تجربی پایه چهارم دبستان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان چهارم ابتدایی شهرستان ایوان غرب در نیمسال اول تحصیلی 1402 - 1403 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای تک مرحلهای از بین 15 مدرسه شهرستان، یک مدرسه به صورت تصادفی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد و دانش آموزان آن (32 نفر) به صورت تصادفی در گروه آزمایش (16نفر) و گروه کنترل (16 نفر) گمارده شدند. ابتدا از نمونهها پیشآزمون یادگیری گرفته شد. سپس، آموزش به هر دو گروه به ترتیب با استفاده از ارائه چندرسانهای به شیوه طراحی عاطفی و ارائه چندرسانهای به شیوه طراحی ساده و عاری از عناصر عاطفی انجام شد. آموزش در هر دو گروه در 8 جلسه ارائه شد. در پایان آموزش، پسآزمون یادگیری و پرسشنامه نگرش کنکتا و همکاران (2020) اجرا شد، و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تی دو گروهی مستقل استفاده شد. مقایسه نمرات یادگیری در گروههای آزمایش و کنترل نشان داد که یادگیری پس از اجرای آموزش در گروه چندرسانهای عاطفی به شکل معناداری افزایش یافته است (0/01>p) و نگرش به درس علوم تجربی پایه چهارم دبستان در دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل بهتر شده است (0/01>p). براساس یافتههای این پژوهش، معلمان در صورت استفاده از آموزش چندرسانهای با طراحی عاطفی در درس علوم تجربی ضمن افزایش کیفیت آموزش به ارتقای یادگیری و بهبود نگرش دانشآموزان کمک موثری میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش چندرسانهای،آموزش علوم تجربی،طراحی عاطفی،نگرش،یادگیری،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Instructional Multimedia with Emotional Design on the Attitude and Learning of Students in the Experimental Science Lesson of the Fourth Grade of Elementary School
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of instructioanal multimedia with emotional design on the attitude and learning of students in the experimental science lesson of the fourth grade of elementary school. This research is a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the research consisted of fourth-grade students of Ivan-e Gharb city in the first semester of the academic year 2022 - 2023. Using single-stage cluster sampling, one school was randomly selected from 15 schools in the city as the research sample, and its students (32 individuals) were randomly assigned to the experimental group (16 individuals) and the control group (16 individuals). First, a learning pre-test was taken from the samples. Then, both groups were taught respectively by using multimedia presentation in the way of emotional design and multimedia presentation in the way of simple design and pictures without emotional elements. instruction was provided in both groups in 8 sessions. At the end of the instruction, a learning post-test (researcher-made learning test) and an attitude questionnaire of Connecta et al. (2020) were administered. The research data were analyzed using covariance analysis test and independent two-group t-test. The comparison of learning scores in the experimental and control groups showed that learning after implementation of instruction in the emotional multimedia group significantly increased (P < 0.01), also, the attitude towards the experimental science lesson in the experimental group are better than the students of the control group (P<0.01). Based on the findings of the research, if teachers use multimedia education with emotional design in the lesson of experimental sciences, while increasing the quality of instruction, they help to promote learning and improve the attitude of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش چندرسانهای,آموزش علوم تجربی,طراحی عاطفی,نگرش,یادگیری
نویسندگان مقاله
عرفان زارع نژاد |
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
کیومرث تقی پور |
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_19857_c197eadb2e1179c2bff0aa95d2504451.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات