این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۲۰، شماره ۷۸، صفحات ۱۰۳-۱۱۵

عنوان فارسی رابطه ذهنی‌سازی و سبک‌های دلبستگی با مهارت‌های اجتماعی نوجوانان: نقش میانجی تنظیم هیجان
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف تعیین رابطه ذهنی سازی و سبک‌های دلبستگی با مهارت‌های اجتماعی نوجوانان با میانجی‌گری تنظیم هیجان صورت گرفت. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش تمامی نوجوانان دوره متوسطه اول شهرستان قم در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از میان آن‌ها نمونه‌ای به حجم 245 نفر (129 دختر و 116 پسر) به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده و مقیاس تجدید نظر شده سبک‌های دلبستگی (RAAS)، پرسشنامه کارکرد تأملی (RFQ)، چک‌لیست تنظیم هیجانی (ERC-S) و پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی نوجوانان (MESSY) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد ذهنی سازی (0/19=β) و سبک دلبستگی ایمن (0/13=β) به صورت مثبت و سبک‌های دلبستگی ناایمن اجتنابی (0/08=β) و ناایمن دوسوگرا (0/12=β) به‌طور منفی مهارت‌های اجتماعی نوجوانان را پیش‌بینی می‌کنند (0/01>p)؛ همچنین نتایج حاکی از آن بود که ذهنی سازی و سبک‌های دلبستگی به‌صورت غیرمستقیم و به‌واسطه تنظیم هیجان می‌توانند مهارت‌های اجتماعی نوجوانان را به‌طور معنی‌دار پیش‌بینی کنند (0/05>p). بر اساس یافته‌های پژوهش چنین استنباط می‌شود که تنظیم هیجان در رابطه ذهنی سازی و سبک‌های دلبستگی با مهارت‌های اجتماعی نوجوانان نقش میانجی دارد. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که با ارتقای ظرفیت ذهنی سازی، افزایش دلبستگی ایمن و کارآمدی فرآیندهای تنظیم هیجان، مهارت‌های اجتماعی نوجوانان نیز بهبود یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهنی‌سازی،سبک‌های دلبستگی،تنظیم هیجان،مهارت‌های اجتماعی،

عنوان انگلیسی Relationship Between Mentalization and Attachment Styles with Social Skills of Adolescents: The Mediating Role of Emotion Regulation
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the relationship between mentalization and attachment styles with social skills of adolescents considering the mediating role of emotion regulation. The method of the research was descriptive-correlational. The statistical population included all lower secondary school adolescents in Qom city in 2023-2024 academic year; among them 245 individuals (129 girls and 116 boys) were selected as samples by random cluster sampling method and completed revised adult attachment scale (RAAS), reflective functioning questionnaire (RFQ), emotional regulation checklist (ERC-S) and the matson evaluation of social skills with youngsters (MESSY). Path analysis was used to analyze the data. The results showed that mentalization (β=0.19) and secure attachment style (β=0.13) positively predict adolescents' social skills, whereas avoidant (β=-0.08) and ambivalent insecure attachment styles (β=-0.12) negatively predict adolescents' social skills (p<0.05); Also, the results indicated that mentalization and attachment styles predict social skills of adolescents indirectly with the mediation of emotion regulation (p<0.01). Based on the results, it can be concluded that emotion regulation has a mediating role in the relationship between mentalization and attachment styles with the social skills of adolescents. In this regard, it can be expected that by improving the mentalization capacity, increasing the attachment security and the efficiency of emotion regulation processes, the social skills of adolescents will also improve.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ذهنی‌سازی,سبک‌های دلبستگی,تنظیم هیجان,مهارت‌های اجتماعی

نویسندگان مقاله فاطمه حیدری |
دانشجو دکتری، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

عبدالوحید داودی |
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_19850_18687ebbc03367a79b947bfdaa88ca71.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات