این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۲۰، شماره ۷۸، صفحات ۶۰-۷۴

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی درمان هیجان‌مدار و شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن ‌آگاهی بر عدم تحمل بلاتکلیفی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار و شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن‌‌آگاهی بر عدم تحمل بلاتکلیفی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. روش پژوهش نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون، پس­‌آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مراجعه کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شمال و شمال غرب شهر تهران در سال 1402 بود. در مرحله اول تعداد 45 نفر با نمره 10 و بالاتر در مقیاس اختلال اضطراب فراگیر انتخاب و سپس به شیوه تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. سپس بیماران گروه‌­های آزمایش تحت درمان هیجان­‌مدار و شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن‌­آگاهی قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماند. از مقیاس اختلال اضطراب فراگیر (GAD-7) اسپیتزر و همکاران (2006) و مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی (IUS-27) سکستون و داگاس (2009) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تحلیل داده‌‌ها از طریق نرم‌افزار SPSS نسخه 28 با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌­گیری مکرر انجام شد. نتایج نشان داد هر دو مداخله مذکور تاثیر معناداری بر کاهش عدم تحمل بلاتکلیفی داشته‌­اند (0/05>p). نتایج آزمون تعقیبی بن­فرونی نشان داد که درمان هیجان مدار تاثیر بیشتری دارد (0/05>p). می­‌توان نتیجه‌گیری کرد که علاوه بر اثربخش بودن هر دو درمان، تقدم استفاده در درمان مشکلات بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با درمان هیجان مدار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال اضطراب فراگیر،درمان هیجان مدار،شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن‌‌آگاهی،عدم تحمل بلاتکلیفی،

عنوان انگلیسی Comparing The Effectiveness of Emotion-Focused Therapy and Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Uncertainty Intolerance in Patients with Generalized Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to comparing effectiveness of emotion-focused therapy and mindfulness-based cognitive therapy on uncertainty intolerance in patients with generalized anxiety disorder. This semi-experimental study was conducted with a pretest-posttest design with control group and follow-up 2 month. The statistical population of the present study was all patients with generalized anxiety disordereferred to psychological counseling and service centers in the north and northwest of Tehran city in year 2023. In the first stage, the number of 45 patients with a score of 10 and above on the generalized anxiety disorder scale was selected and then randomly divided into 2 experimental groups (each group 15 patients) and one control group (15 patients) were replaced and experimental groups underwent emotion-focused therapy and mindfulness-based cognitive therapy, but the control group received no training and remained in the waiting list. To collect data generalized anxiety disorder scale (GAD-7) of Spitzer and et al (2006) and intolerance of uncertainty scale (IUS-27) of Sexton and Dugas (2009). Data analysis was performed using SPSS-28 software with analysis of variance with repeated measures and Bonferroni. The results of the study showed that of both interventions had a significant effect on uncertainty intolerance (P<0.05). In addition, the results of Bonferroni post hoc test showed that emotion-focused therapy is more effective (P<0.05). It can be concluded that that, in addition effectiveness of both treatments, the priority of use in the treatment of problems patients with generalized anxiety disorder is with the emotion-focused therapy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اختلال اضطراب فراگیر,درمان هیجان مدار,شناخت درمانگری مبتنی بر ذهن‌‏آگاهی,عدم تحمل بلاتکلیفی

نویسندگان مقاله مسعود شریف زاده |
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

نرگس رازقی |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و هنر، واحد پروفسور حسابی، دانشگاه آزاد اسلامی، تفرش، ایران

حکیمه آقایی |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

سیدموسی طباطبایی |
گروه علوم روانشناختی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_19847_0cb7d4221b9694d3909378058499c1ee.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات