این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 25 مهر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۲۰، شماره ۷۸، صفحات ۴۳-۵۹
عنوان فارسی
اثربخشی پذیرش و تعهد درمانی و مراقبۀ سپاسگزاری متمرکز بر بدن بر خودانتقادی و ترس از ارزیابی منفی دختران نوجوان دارای نارضایتی از بدن
چکیده فارسی مقاله
نوجوانان دختر دارای نارضایتی از بدن، مشکلات روانشناختی را تجربه میکنند. برای کاهش این مشکلات، مداخلات روانشناختی ضروری است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی پذیرش و تعهد درمانی و مراقبۀ سپاسگزاری متمرکز بر بدن بر خودانتقادی و ترس از ارزیابی منفی دختران نوجوان دارای نارضایتی از بدن بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ دختران نوجوان دارای نارضایتی از بدن متوسط تا شدید شهر رشت در نیمسال اول تحصیلی 1403 بود (116=N). نمونه 48 نوجوان دارای معیارهای ورود به پژوهش بود که به صورت دردسترس غربالگری و بهصورت تصادفی در سه گروه پذیرش و تعهد درمانی (16 نوجوان)، مراقبۀ سپاسگزاری متمرکز بر بدن (16 نوجوان) و کنترل (16 نوجوان) جایگزین شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات، مقیاسهای نگرانی از بدشکلی اوستوزین و همکاران (2004)، سطوح خودانتقادی تامپسون و زوروف (2004) و فرم کوتاه ترس از ارزیابی منفی ﻟﺮی (1983) بودند. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. براساس نتایج، هردو مداخله بر کاهش نارضایتی بدنی، خودانتقادی و ترس از ارزیابی منفی اثربخش بودند (0/01>p). بین اثربخشی دو مداخله تفاوت معنادار مشاهده نشد؛ اما در ترس از ارزیابی منفی و خودانتقادی مقایسهای ماندگاری اثر پذیرش و تعهد درمانی بیشتر از مراقبۀ سپاسگزاری متمرکز بر بدن بوده است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان از پذیرش و تعهد درمانی و مراقبۀ سپاسگزاری متمرکز بر بدن برای کاهش خودانتقادی و ترس از ارزیابی منفی در دختران نوجوان دارای نارضایتی از بدن استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پذیرش و تعهد درمانی،مراقبۀ سپاسگزاری متمرکز بر بدن،ترس از ارزیابی منفی،خودانتقادی،نارضایتی از بدن،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy and Body-Focused Gratitude Meditation on Psychological Distress in Adolescent Girls with Body Dissatisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
Adolescent girls with body dissatisfaction experience psychological problems. Psychological interventions are necessary to reduce these problems. The aim of the present study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) and body-focused gratitude meditation (BFGM) on self-criticism and fear of negative evaluation in adolescent girls with body dissatisfaction. The research method was a quasi-experimental design with a pre-test, post-test, and follow-up with a control group. The statistical population of this study included all adolescent girls with moderate to severe body dissatisfaction in Rasht in the first semester of the 2024 academic year (N=116). A sample of 48 adolescents met the inclusion criteria for the study, who were screened and randomly assigned to three groups: ACT (16 adolescents), BFGM (16 adolescents), and control(16 adolescents). Data collection instruments were Oosthuizen et al., Dysmorphic Concern(2004), Thampson and Zuroff 's Levels Of Self-Criticism(2004), and Leary Short Form Fear of Negative Evaluation(1983) Scales. Analysis of variance with repeated measures was used to analyze the data. Based on the results, both interventions were effective in reducing body dissatisfaction, self-criticism, and fear of negative evaluation (p<0.01). No significant difference was observed between the effectiveness of the two interventions; However, in fear of negative evaluation and comparative self-criticism, the lasting effect of ACT was greater than BFGM, and both interventions did not have a lasting effect on reducing internal self-criticism. Based on the research findings, ACT and BFGM can be used to reduce self-criticism and fear of negative evaluation in adolescent girls with body dissatisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پذیرش و تعهد درمانی,مراقبۀ سپاسگزاری متمرکز بر بدن,ترس از ارزیابی منفی,خودانتقادی,نارضایتی از بدن
نویسندگان مقاله
مرضیه امیری منش |
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
اسماعیل سلیمانی |
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
علی عیسی زادگان |
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_19846_f9a02bf1207edf9293c1e21c49fd80be.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات