این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۲۴، شماره ۹۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تبیین فرآیند رشد و تعالی مشاوران خانواده: فراتحلیل کیفی
چکیده فارسی مقاله چکیده (مقاله حاضر برگرفته از رساله دکتری می باشد.)
هدف: رشد و تکامل مشاوران فرآیندی پیوسته و مادام‌العمر است. از این رو هدف پژوهش تبیین فرآیند رشد و تعالی مشاوران خانواده بود.
روش: این پژوهش کیفی، از نوع فراتحلیل کیفی و جمعیت مورد مطالعه مقالات فارسی و لاتین حوزه‌ رشد و تعالی مشاوران خانواده بود. در این پژوهش، 107 مقاله کیفی فارسی و انگلیسی بررسی شد که از میان آن‌ها، 18 مقاله به‌طور کامل مرتبط شناسایی شدند. مقالات مرتبط از طریق جست‌وجوی گسترده در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، Google Scholar، Scopus، Web of Science، سید، نورمگز و مگیران انتخاب شدند. تحلیل داده‌ها به روش مرور نظام­مند و با استفاده از فرآیند تحلیل مضمون بر اساس روش توماس و هاردن، شامل سه مرحله کدگذاری آزاد، سازماندهی کدها به مضامین توصیفی و در نهایت ایجاد مفاهیم تحلیلی انجام گرفت.
یافته‌ها: تحلیل مضامین موجود در پژوهش های کیفی منجر به شناسایی 4 مضمون اصلی،  13 مقوله فرعی و  230 زیرمقوله شد. مضامین اصلی شامل «آغاز و جهت­گیری؛ فعالیت و کاوشگری؛ انتقال و پیگیری؛ ادغام و هم­افزایی» بودند و مقولات فرعی شامل این موارد بود: «یاری‌رسان غیرحرفه‌ای؛ دانشجوی مبتدی و خودتردیدی؛ درک فلسفه و ارتقاء دانش حرفه‌ای؛ عملکرد در سطح پایه؛ ورود به مسیر کارآموزی و دریافت نظارت؛ برچسب‌زنی به خود به عنوان یک متخصص حرفه‌ای؛ عملکرد در سطح حرفه‌ای نوپا؛ درک بافتاری از جامعه حرفه‌ای؛ عملکرد در سطح حرفه‌ای باتجربه؛ تعمیق مکاشفه شخصی و شغلی؛ یکپارچگی خود فردی و حرفه‌ای؛ از خودفراروی و خود تعالی‌بخشی؛ رسالت‌محوری».
نتیجه‌گیری: یافته­ها نشان داد که حس مسئولیت و اعتماد به نفس در دوران آموزش به مشاوران کمک می‌کند تا صدای منحصر به فرد خود را در حرفه پیدا کنند و به یکپارچگی بین خودِ شخصی و حرفه‌ای دست یابند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رشد، تعالی، هویت حرفه ای، فراتحلیل کیفی، تحلیل مضمون.

عنوان انگلیسی Elucidating the Growth and Development Process of Family Counselors:A Qualitative Meta-Analysis.
چکیده انگلیسی مقاله Abstract (The article is taken from a PhD thesis)
Objective: The growth and development of counselors is a continuous and lifelong process. Therefore, the aim of this research was to elucidate the growth and development process of family counselors.
 Method: This qualitative study employed a qualitative meta-analysis approach. The population under study consisted of Persian and English articles in the field of growth and development of family counselors. In this research, 107 qualitative articles in Persian and English were reviewed, out of which 18 articles were identified as fully relevant. The relevant articles were selected through extensive searches in databases such as PubMed, Google Scholar, Scopus, Web of Science, SID, NoorMagz, and Magiran. Data analysis was conducted using a systematic review method and the inductive thematic analysis process based on the Thomas and Harden method, which included three stages: open coding, organizing codes into descriptive themes, and finally creating analytical concepts.
Findings: The thematic analysis of the qualitative studies led to the identification of 4 main themes, 13 subcategories, and 230 sub-subcategories. The main themes included "Initiation and Orientation; Activity and Exploration; Transition and Follow-up; Integration and Synergy." The subcategories included: "Non-professional Assistance; Beginner Student and Self-Doubt; Understanding Philosophy and Enhancing Professional Knowledge; Basic Level Performance; Entering the Internship Path and Receiving Supervision; Labeling Oneself as a Professional Specialist; Novice Professional Performance; Contextual Understanding of the Professional Community; Experienced Professional Performance; Deepening Personal and Professional Reflection; Integration of Personal and Professional Self; Self-Transcendence and Self-Enhancement; Mission-Centricity."

Conclusion: The findings indicated that a sense of responsibility and self-confidence during training helps counselors find their unique voice in the profession and achieve integration between their personal and professional selves.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Growth, Development, Professional Identity, Qualitative Meta-Analysis, Thematic Analysis

نویسندگان مقاله امید محمدی | Omid Mohammadi
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبایی

معصومه اسمعیلی | Masoumeh Asmaeili
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبایی

کیومرث فرحبخش | Kumars Farahbakhsh
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-3197-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره خانواده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات