حیات، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۷۹-۸۸

عنوان فارسی چالش‌های مدیریت تغییر، تجارب مدیران در دانشکده‌های پرستاری و مامایی: مطالعه‌ای کیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه بزرگ‌ترین مسأله که هر سازمان با آن روبه‌رو است، مسأله تحول و دگرگونی است و با توجه به این باور که هیچ چیز به غیر از خود تغییر، ثابت نیست، مدیریت تغییر یکی از مهم‌ترین مباحث علم مدیریت به شمار می‌رود. دانشکده‌های پرستاری و مامایی محیطی علمی بوده و اعضای هیأت علمی می‌توانند به عنوان افرادی آگاه و مطلع، به منظور استقرار الگوی مناسب جهت مدیریت تغییر همکاری لازم را نموده و سازمان را به سمت تعالی مورد نظر هدایت نمایند. لذا این مطالعه با هدف بررسی تجارب مدیران پرستاری در مورد چالش‌های مدیریت تغییر در دانشکده‌های پرستاری و مامایی تیپ یک انجام یافته است. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی اکتشافی است و به روش مثلث‌سازی در سال 1390 انجام گرفته است. جامعه پژوهش مدیران دانشکده‌های پرستاری و مامایی تیپ یک دانشگاه‌های علوم پزشکی در شهر تهران بوده و نمونه‌های پژوهش به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند. اطلاعات از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته جمع‌آوری شده و تجزیه و تحلیل متن مصاحبه‌های استخراج شده به روش تحلیل محتوا انجام پذیرفته است. یافته‌ها: مشارکت‌کنندگان 10 نفر بوده‌اند. پس از انجام مصاحبه‌ها، کدهای مفهومی استخراج گردید و سپس کدها در چند مقوله اصلی دسته‌بندی شدند که عبارتند از «درجه تمرکز در مدیریت»، «نقش و ویژگی‌های مدیر» و «تغییر نگرش». نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که مدیران، درجه تمرکز در مدیریت، نقش و ویژگی‌های مدیر و تغییر نگرش متناسب در کارکنان را از چالش‌های مهم مدیریت تغییر می‌دانند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تغییر،مدیریت تغییر،دانشکده‌های پرستاری و مامایی

عنوان انگلیسی Challenges of Change Management: A Qualitative Study on Managers' Experiences in Nursing and Midwifery Schools
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: The objective of this study was to investigate perspectives of managers regarding change management in nursing and midwifery schools. Methods & Materials: In this qualitative study, we used a descriptive exploratory approach with triangulation. We used snow ball sampling to recruit faculty members of nursing and midwifery schools in Tehran. The participants were included in the study if they had at least 1-year experience as a faculty member. Data were gathered using semi-structured interviews in which a guide and field notes were used. Data were saturated after observing repetition of the codes. Latent content analysis was used for data analysis. The trustworthiness was achieved using a prolonged field experience, member check, peer check and sharing the content with two qualitative research experts. Results: Ten participants (seven females and three males) aged 38-54 were interviewed. Three participants were employed in highly recognized management levels. Immediately after interviews, conceptual codes were extracted. Suggested themes were classified as concentration in management, managers&apos characteristics, and attitude toward change. Conclusion: Accordingly, the concept of change management was postulated as the purpose of this study. Furthermore, its influencing factors were identified. The results of this study can be used by faculties of the nursing and midwifery schools to use them according to their organizational culture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله change management,change,nursing school

نویسندگان مقاله آلیس خاچیان | alice khachian
ph.d student of nursing, school of nursing and midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکترای پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

هومان منوچهری | houman manoochehri
assistant professor, school of nursing and midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
استادیار گروه آموزشی پرستاری مدیریت دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مهرنوش پازارگادی | mehrnoosh pazargadie
associate professor, school of nursing and midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار گروه آموزشی پرستاری مدیریت دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

علیرضا اکبرزاده باغبان | alireza akbarzadeh baghban
assistant professor, department of biostatistics, faculty of paramedical sciences, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
استادیار گروه آموزشی آمار حیاتی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-40&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات