این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبی، جلد ۲، شماره ۶، صفحات ۱۲۳-۱۴۶

عنوان فارسی موسیقی قافیه در شعر م. سرشک « محمدرضا شفیعی کدکنی »
چکیده فارسی مقاله هدف این مقاله ، بررسی و تحلیل قافیه در اشعار نیمایی شفیعی کدکنی است. از این رو، اشعار نیمایی 200 صفحه از ابتدای کتاب «هزاره دوم آهوی کوهی»، که شامل دفترهای «مرثیه‌های سرو کاشمر» و «خطی ز دلتنگی» و بخشی از دفتر «غزل برای گل آفتاب‌گردان» است، در محورهای گوناگون قافیه‌آرایی بررسی می‌شود.
شفیعی به ویژگیهای اعجازگونه قافیه آگاه است و از انواع امکانات قافیه‌آرایی برای ایجاد موسیقی، پیوند بین پاره‌های کلام، القای معانی و مقاصد دیگر در جهت رستاخیز واژه‌ها بهره برده است. قافیه در شعر شفیعی از دیدگاه‌های گوناگونی قابل بررسی است. جلوه‌هایی از قافیه که در مقاله، مورد بحث قرار گرفته عبارت است از انواع قافیه‌آرایی(مانند قافیه‌آرایی مسمط‌گونه، ترجیع‌گونه، غزل‌گونه و تلفیقی)، قافیه درونی، مضاعف، ذوقافیتین و... . بخش عمده زیبا‌شناسی قافیه در شعر شفیعی بر قافیه‌هایی مبتنی است که شاعر در آرایش آنها ابتکاری از خود نشان داده و قافیه‌هایی ساخته که متضمن لطافت و ابداع است؛ مانند قافیه‌های التزامی، متوازی، متوازن، متجانس و تلقینی. نتیجه بحث گویای این است که از بین انواع قافیه‌های هنری، توجه شاعر بیشتر به قافیه‌های متوازن معطوف است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه شفیعی کدکنی،موسیقی،قافیه،م. سرشک،شعر امروز،

عنوان انگلیسی Music of Rhyme in M. Sereshk’s Poetry
چکیده انگلیسی مقاله Omranpour ,M.R.,Ph.D.

This article is going to analyses rhyme in Nimaic Poems by Shafii kadkani. Therefore, Nimaic poems is extracted from the first two hundreds pages of The book Second Millenniumof the gazelle (Hazareh-ye-Dovom-e-Ahou-ye-Kouhi) including “Elegies on Kashmar’s Cypres” (Marthieha-ye-Sarv-e- Kashmar) “a line on Dejection” (Khati- Ze- Deltangi) and a part of “A Sonnet for the Sunflower” (Ghazal- Baraie- Gol-e- Aftabgardan) and are discussed based on various rhyme schemes.
Shafii Kadkani is aware of the miraculous power of rhyme and exploits different possibilities of rhyme for creation of devise music, link between utterances and etc. Rhyme in his poems can be studied variously. This article is based on analysis of internal rhymes, double rhymes, mixed rhymes and etc. The major element in the aesthetic analysis of his poetry is applicable to those rhymes in which he has innovation and creates parallel rhymes, balanced rhymes, etc. The result is indicates that he is more inclined to use balanced rhymes.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کلیدواژه شفیعی کدکنی,موسیقی,قافیه,م. سرشک,شعر امروز

نویسندگان مقاله دکتر محمدرضا عمران پور |
دانشگاه اراک


نشانی اینترنتی https://lire.modares.ac.ir/article_23334_739f96be8dc54fcffa4b73cb23dc3c01.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات