این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 25 مهر 1404
پژوهش های ادبی
، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۴۱-۶۰
عنوان فارسی
کارکرد واجآرایی و تکرار در موسیقی شعر احمد شاملو
چکیده فارسی مقاله
از میان عناصری که از زبان
،
آشناییزدایی میکند، موسیقی است تا جایی که بیشتر نظریهپردازان، وزن را جزء ماهیت و ذات شعر میدانند
. موسیقی شعر فارسی در دورههای مختلف چهار نوع بوده که عبارت است
از: موسیقی بیرونی(وزن عروضی)، موسیقی کناری(قافیه و ردیف)، موسیقی درونی(بدیع لفظی) و موسیقی معنوی(بدیع معنوی).
با ظهور نیما در شعر معاصر تغییراتی در موسیقی شعر انجام پذیرفت. پیروان نیما پا را فراتر نهاده و حتی برخی چون شاملو در پی رهایی کامل از قید و بند عروض کلاسیک بودهاند. با این حال، این شاعران نیز نتوانستند کارکرد موسیقایی را کاملاً نادیده بگیرند و به جای موسیقی بیرونی از موسیقی درونی بهره گرفتهاند.
در این پژوهش سعی شده است آن گروه از آرایههای ادبی در اشعار شاملو را که عناصر سازنده آنها بر تکرار واکها استوار است، واکاوی و بررسی، و نقش این عناصر در ایجاد موسیقی درونی شعر وی نشان داده شود. از آنجا که مدار موسیقی به معنی عام کلمه بر تنوع و تکرار استوار است، هرکدام از جلوههای تنوع و تکرار در نظام آواها، که از مقوله موسیقی بیرونی و کناری نباشد در حوزه مفهومی این نوع موسیقی یعنی موسیقی درونی قرار میگیرد.
بررسیها نشان میدهد که شاملو از انواع آرایه
های تکرار و واجآرایی بهره برده است؛ عمده دلایل کاربرد این آرایهها عبارت است از: غنیساختن موسیقی، تأکید بر مضمون خاص، رفع تردید خواننده، ایجاد تکیهگاه کلام و جلب نظر مخاطب.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژهها شعر معاصر،موسیقی شعر،موسیقی درونی،واج آرایی،شعر شاملو،
عنوان انگلیسی
Phoneme and Recurrence in the Musical Poems of Ahmed Shamloo
چکیده انگلیسی مقاله
M.Ruhani
,
PH.D
.
M.Enayati Ghadikalaei
Abstract
Among elements that make acquaintance with language is the music and hence; majority of theorists consider rhythm as essence and substance of poems. There were four kinds of musical Persian poetry in different period of times i.e. external music (prosodic rhythm), littoral music (rhyme and order), internal music (verbal innovative) and spiritual music (spiritual innovative).
With the emergence of Nima in the contemporary poetry, the musical poems witnessed changes. Followers of Nima expanded their feet beyond and some of them like Shamloo were rather in favor of complete freedom of the classical rhythm. In the meantime time, these poets also could not completely ignore musical application and hence; used internal music instead of the external ones.
The current research tries to highlight that group of literary presentations in the poems of Shamloo whose elements are based on vocal recurrences as well as the role of these elements in creating the internal music. Since the axis of music means common phrase is based on variation and recurrences, each of their manifestations in rhyme if are not external or littoral music, they are placed in the domain of internal ones. Studies show that Shamloo has applied kinds of phoneme and recurrences and the principle reasons of their applications are as follows: making music rich, on particular topics, remedying doubt of singer, creating haven of words and attracting audience.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کلیدواژهها شعر معاصر,موسیقی شعر,موسیقی درونی,واج آرایی,شعر شاملو
نویسندگان مقاله
دکتر مسعود روحانی |
دانشگاه مازندران
محمد عنایتی قادیکلایی |
دانشگاه مازندران
نشانی اینترنتی
https://lire.modares.ac.ir/article_23674_4428e86ef75aeed17037feb6681d9c58.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات