این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادبی، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۹-۴۰

عنوان فارسی مطالعۀ ساختاری- تطبیقی ده‌نامه‌های ادب فارسی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، تحلیل و شناخت دقیق و علمی آثاری است که در تاریخ ادبیات فارسی به نام ده­نامه شناخته شده­اند. ما از آغاز با دو پرسش بنیادین روبه­رو بوده­ایم: نخست اینکه ده­نامه چیست؟ دوم اینکه سرچشمه­ آنها کجاست؟ برای شناخت، تعریف ده‌نامه‌ها و دریافتن اینکه امکان طبقه­بندی به مثابه یک نوع ادبی را دارند یا نه از عوامل روش­محور نقد ساختگرا بهره بردیم و مطالعۀ ریشه­شناختی این نوع را با بررسی تاریخ­محور منظومه­های فارسی دنبال کردیم؛ یعنی به نوعی تلفیق مطالعۀ همزمانی و درزمانی.
ده­نامه از دید این تحقیق، منظومه­ای است مستقل و روایی، که به لحاظ ساختار، دو قالب مثنوی و غزل را تلفیق کرده است. قهرمان یعنی عاشق، نامه‌هایی را با مضمون عاشقانه به معشوق می­نویسد و معشوق بدانها پاسخ می‌دهد. این نامه­ها را پیکی به گیرنده می­رساند. روایت از عاشق­شدن قهرمان آغاز می‌شود و با پشت سر گذاشتن کنشهای میانی به کنش پایانی (وصال) می­رسد.
از بُعد مطالعۀ اصل و خاستگاه می­توان گفت، عشاق­نامۀ عراقی سرآغاز ده‌نامه­سرایی به عنوان نوعی مستقل است، ولی سرچشمه­های آن را باید منظومه­های ویس و رامین و ورقه و گلشاه دانست. غیر از عراقی، همام، اوحدی، ابن نصوح، عبید زاکانی، رکن صاین سمنانی، شاه شجاع، ابن­عماد و حریری ده­نامه سروده­اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه‌ها ده‌نامه در ادب فارسی،انواع ادبی فارسی،ساختارگرایی در ادبیات،مطالعه تطبیقی در ادبیات،شعر کلاسیک فارسی،

عنوان انگلیسی A Structural-Comparative Study of Dahnamehs in Persian Literature
چکیده انگلیسی مقاله



M.Khurasani, PH.D.

Abstract
The main aim of this research is to analyze and the exact understanding of scientific work that has been identified as dahnameh (Ten Letters) in the history of Persian literature. From the beginning, we have encountered with two fundamental questions: First, what is dahnameh? Second, what is the source of its origin? To identify and explain dahnameh or to access to the fact that whether or not it has possibility of classification like a literature, we preferred axial method of critical structuralism. And, etymological study of this type was followed with the study of axial history of Persian composition i.e. a kind of comparative study simultaneously and in given time.
Dahnameh, according the proposed research, is an independent and justifiable composition that structurally has been blended in two forms of mathnavi (couplet poems) and ghazal (ode). Hero or in other words lover writes amorous letters to his beloved and gets reply from other side. These letters are delivered by a courier. Hence, it begins the narrative of love entanglement of hero and with backbiting of middle actions it leads to the end (lover’s attainment).
From the real dimension and desire of the actual study, it can be said that Oshshaq Nameh of Iraqi is the beginning of a kind of constant Dahnameh composition but their origin must be seen in the compositions of Vais, Ramin, Vergheh and Golshah. Other than Iraqi, Hamam, Ohadi, Ibn Nasuh, Obaid Zakani, Rukn Sayen Semnani, Shah Shuja’a, Ibn Emad and Hariri are other composers of Dahnameh.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کلیدواژه‌ها ده‌نامه در ادب فارسی,انواع ادبی فارسی,ساختارگرایی در ادبیات,مطالعه تطبیقی در ادبیات,شعر کلاسیک فارسی

نویسندگان مقاله دکتر محبوبه خراسانی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد


نشانی اینترنتی https://lire.modares.ac.ir/article_23673_5e4be7deb886cefb02aba46d76e088c2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات