این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 25 مهر 1404
پژوهش های ادبی
، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۳۹-۶۸
عنوان فارسی
نگاه انتقادی به نگارش خودآگاهانه و تکنیک زده در فراداستانهای فارسی
چکیده فارسی مقاله
برخی از نویسندگان ایرانی با اقبالی که به سمت داستاننویسی پسامدرن از خود نشان دادند، با تأثیرپذیری از آثار فراداستانی غربی و گفتمان ترجمه به خلق آثاری روی آوردند که اگرچه در ظاهر آثار فراداستانی به شمار میآید، ماهیت تقلیدی و تصنعی آنها با ماهیت بازیگونگی فراداستان در تعارض قرار میگیرد. این پژوهش بر مبنای نقد جریان فراداستاننویسی در کشور نگاشته شده و با بررسی فراداستانهای ایرانی به این نتیجه دست یافته که آثاری که تحت عنوان فراداستان در کشورمان مطرح است به دور از ماهیت هنجارگریز پسامدرنیسم و دقیقا بر اساس ملاکها و عواملی از پیش تعیین شده نگاشته شده، و وجوه تصنعی و مکانیکی این داستانها با ماهیت هنجارگریز پسامدرنیسم در تعارض است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پسامدرنیسم،فراداستانهای ایرانی،پاتریشیا وو،نگارش مکانیکی،
عنوان انگلیسی
Critical Look at Self-taught Writing and Techniques Made in Persian Farsadad
چکیده انگلیسی مقاله
This research is investigating one of the most common types of postmodernism fictions named metafiction. This kind of writing including self-referential and disclosure techniques not only exposes fiction but also explores the word out of context. Patricia Waugh emphasizes on this kind of writing with using methods and techniques that metafiction’s writers used it to write a story about story. This paper is based on reviewing and criticizing a fictional work and it is written according to the library method. This research with scrutiny about metafiction’s general characteristics like: centrality of language, Framework, The story as an artifact, parody and ontological Metafiction’s nature, proceeding some writing techniques and methods that are hidden within this general component's. Then it criticizes Iranian metafictions. It has been concluded that the works that are described in the name of Metafiction in our country are far from the postmodernism’s escape, and precisely based on predetermined criteria and parameters, and the artificial and mechanical aspects of these stories conflict with the normal nature of postmodernism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پسامدرنیسم,فراداستانهای ایرانی,پاتریشیا وو,نگارش مکانیکی
نویسندگان مقاله
فاطمه جعفری کمانگر |
دامشگاه فرهنگیان
غلامرضا پیروز |
دانشگاهمازندران
نشانی اینترنتی
https://lire.modares.ac.ir/article_23461_e638adea93f45ce54499bec8886630be.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات