|
حیات، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۵-۱۹
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی و روان سنجی ابزار سنجش مهارتهای ارتباطی (ا. س. م. ا.) میان فردی در جمعیت رابطان سلامت شهر زنجان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: لزوم ارزیابی مهارتهای ارتباطی میان فردی کارکنان سلامت، مورد تأکید روزافزون پژوهشگران قرار دارد. حصول چنین هدفی مستلزم به کارگیری ابزاری معتبر و مبتنی بر فرهنگ بومی میباشد. هدف این مطالعه طراحی و سنجش روایی و پایایی ابزاری جهت سنجش مهارتهای ارتباطی میان فردی، در نمونهای از کارکنان بخش سلامت بوده است.روش بررسی: در این مطالعه تعداد کل 191 رابط سلامت فعال در 12 پایگاه بهداشت شهر زنجان وارد مطالعه شدند. بر اساس بررسی متون، ابزار اولیه با 43 گویه طراحی شد. روایی ابزار، از طریق محاسبه شاخص تأثیر آیتم توسط گروه هدف، محاسبه نسبت و شاخص روایی محتوا و روایی صوری با قضاوت یک پانل 14 نفره از خبرگان، و انجام تحلیل عامل اکتشافی ارزیابی شد و پایایی ابزار تحقیق با تعیین همسانی درونی، مورد تأیید قرار گرفت.یافتهها: از کل 43 گویه اولیه، تعداد 35 مورد پس از محاسبه شاخص امتیاز تأثیر آیتم با مقادیر بالاتر از 5/1، نسبت روایی محتوای بیشتر از 51/0 و شاخص روایی محتوای بالاتر از 79/0 انتخاب شد. بر اساس تحلیل عامل اکتشافی، گویههای یاد شده به 30 مورد کاهش یافت و با در نظر گرفتن مقدار ارزش ویژه بالاتر از 1، در هفت عامل شامل مهارتهای ارتباطی عمومی و شش عامل مهارتهای ارتباطی اختصاصی گروهبندی شدند. پایایی ابزار تحقیق با محاسبه آلفای کرونباخ برابر 91/0 تأیید شد. ابزار یاد شده قادر به پیش بینی 5/68% از تغییرات کل مهارتهای ارتباطی است.نتیجهگیری: نتایج این مطالعه شواهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار سنجش مهارتهای ارتباطی میان فردی، در جمیعت مورد مطالعه فراهم نمود. نتایج این مطالعه میتواند در توسعه ابزار سنجش مهارتهای ارتباطی در سایر کارکنان سلامت، مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Development and Psychometrics of an Interpersonal Communication Skills Scale (A.S.M.A) among Zanjan Health Volunteers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Aim: It is crucial to assess communication skills among health workers using valid culture-based instruments. This study aimed to develop and assess psychometric properties of the Interpersonal Communication Skills Scale among Zanjan Health Volunteers. Methods & Materials: In this study, a total of 191 health volunteers participated in a self-rating assessment of the Communication Skills Scale (CSS). Moreover, 14 experts were asked to rate each item based on the relevance, clarity, and simplicity. Through a literature review, we developed an instrument with 43 items. The validity of the instrument was determined using the impact item method, content validity ratio (CVR), content validity index (CVI), face validity and exploratory factor analysis. Reliability of the instrument was reported by Alpha Cronbach coefficient. The CSS finally contained 35 items, divided into two categories: general and specific communication skills. Results: Of 43 items, those with impact item index over 1.5, CVR over 0.51, and CVI over 0.79 were considered as valid while the rest were discarded resulting in a 35-item scale. Factor analysis was carried out to determine the relationship among the items of the CSS. Exploratory factor analysis reduced the list of items to 30, which were divided into seven groups with a minimum eigenvalue of 1 for each factor, capable of predicting 68.8% of the variance. Internal reliability of the scale was determined by alpha Cronbach coefficient (0.91). Conclusion: The results of this study indicated that the CSS is a valid and reliable instrument for assessment of the communication skills among health volunteers in Zanjan. These findings could be used for developing similar instruments in other health worker groups. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد مسعود وکیلی | mohammad masoud vakili ph.d candidate of health education and health promotion, tarbiat modares university, tehran, iran دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
علیرضا حیدرنیا | ali reza hidarnia dept. of health education and health promotion, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran دانشیار گروه آموزشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
شمس الدین نیکنامی | shamsaddin niknami dept. of health education and health promotion, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran دانشیار گروه آموزشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-34&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مراقبتهای پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|