|
حیات، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۶۶-۷۵
|
|
|
عنوان فارسی |
سبکهای مقابله با استرس در دانشجویان پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: سبکهای مقابلهای که افراد به کار میگیرند، بر سلامت آنها مؤثرند. دانشجویان پرستاری استرسهای متعددی را تجربه میکنند. مقابله غیر مؤثر باعث استرس بیشتر، عدم سازگاری و بروز اختلالات و مشکلات روانی میگردد. این پژوهش با هدف بررسی سبکهای مقابلهای مورد استفاده در دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام گرفته است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی توصیفی - تحلیلی است. جامعه پژوهش را دانشجویان پسر و دختر کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در نیمسال اول تحصیلی 91-90 تشکیل دادهاند. حجم نمونه 358 دانشجو بوده و نمونهگیری به روش چند مرحلهای انجام گرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه مقابله با موقعیت استرسزا بوده است. دادهها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS v.14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که روش غالب دانشجویان در مقابله، سبک مسأله محور بوده است. 7/61% دانشجویان از سبک مسأله محور، 19% سبک هیجان محور، 6/17% از سبک اجتناب محور و 8/1% بقیه از سبکهای مسأله محور - هیجان محور و مسأله محور - اجتناب محور استفاده میکنند. هیچکدام از مشخصات فردی با سبکهای مقابلهای دانشجویان ارتباط آماری معناداری نداشتند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که روش غالب دانشجویان در مقابله، سبک مسأله محور بوده است و همچنین بعد از سبک مسأله محور، سبک هیجان محور و اجتناب محور مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به ارتباط بین سبکهای مقابله با سلامت روان و همچنین توجه به این نکته که برخورداری از سلامت روان در دانشجویان و به خصوص دانشجویان رشتههای پرستاری که با بیماران سر و کار داشته و نقش مهمی را در سیستم بهداشتی دارند، بسیار مهم و نیازمند توجه خاص میباشد، بنابراین به کار بردن راهکارهایی جهت بهبود آن باید به عنوان یک هدف، در برنامههای آموزشی دانشکدههای پرستاری قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
استرس،سبکهای مقابلهای،دانشجویان پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
Stress Coping Styles among Nursing Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Objective: Nursing students usually experience various types of stress. Lack of stress coping strategies result in more stress, incompatibility, manifestation of disorders, and mental health problems. This study carried out to assess the methods of coping with stress among nursing students. Methods & Materials: In this cross-sectional study, 358 male and female bachelor of nursing students studying at Tehran University of Medical Sciences during the first semester of 2011-2012 were selected. Data were collected using the Coping Inventory for Stressful Situation and a demographic questionnaire. The data was analyzed using descriptive and inferential statistics in the SPSS-14. Results: There were 66.2% female and 33.8% male students in the study. The age of the students ranged 17-29 years. Most of the students aged 20-22 years (45%), were single (90.8%), were habitants of Tehran (53.1%), had an average economic status (72.1%), and were employed (20.9%). Of all, 19.3% had experienced stressful events in the last three months. A small number of the students (4.7%) suffered from chronic diseases. The nursing students mostly used problem-oriented coping style (56%). The emotion-oriented method was used among 45.99% of the students and the avoidance-oriented style was used among 39.34% of the students. There were no statistically significant relationship between the coping styles and the demographic characteristics. Conclusion: The problem-oriented, emotion-oriented, and avoidance-oriented styles were the most frequent styles used by the students, respectively. The mental health, particularly among nursing students who deal with patients and have important role in the health system, is important and requires special attention. The stress coping styles should be inserted in the educational curriculum of the nursing schools. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
stress,coping styles,nursing students |
|
نویسندگان مقاله |
مهرنوش اینانلو | mehrnoosh inanloo dept. of psychiatric nursing, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran مربی گروه آموزشی روان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
ربابه بهای | robabe baha msc. in nursing کارشناس ارشد پرستاری
نعیمه سیدفاطمی | naiemeh seyedfatemi dept. of psychiatric nursing, center for nursing care research, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشیار گروه آموزشی روان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
آغافاطمه حسینی | agha fatemeh hosseini dept. of biostatistics, school of management and information technology, tehran university of medical sciences, tehran, iran مربی گروه آموزشی آمار حیاتی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-24&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مراقبتهای پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|