این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 29 آبان 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۴۸۵-۵۰۷
عنوان فارسی
بررسی رابطۀ بین قلمروهای مسئلهساز زندگی و عدم صداقت دانشگاهی؛ مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه تهران
چکیده فارسی مقاله
عدم صداقت دانشگاهی مسئلهای فراگیر در محیطهای علمی است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش قلمروهای مسئلهساز زندگی در پیشبینی عدم صداقت دانشگاهی است.
روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعۀ آماری شامل دانشجویان دانشکدههای دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1403-1402 است. نمونهگیری به شیوۀ خوشهای چندمرحلهای انجام شد و 358 نفر (167 دختر و 191 پسر) انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای عدم صداقت دانشگاهی، خودکنترلی، اخلاق فردی، هویت اخلاقی، همسالان کجرو، دلبستگی به دانشگاه، دلبستگی به والدین، نظارت والدین، انگیزه و بازدارندگی در برابر عدم صداقت دانشگاهی بود. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و سلسلهمراتبی (SPSS-27) و مدلسازی معادلات ساختاری (Amos-24) تحلیل شدند.
یافتهها نشان داد چهار قلمرو مسئلهساز زندگی، همراه با انگیزه و بازدارندگی، به همراه متغیرهای دموگرافیک قادر به تبیین 48 درصد واریانس عدم صداقت دانشگاهی هستند. همچنین قلمروهای فردی، خانوادگی، همسالان و دانشگاهی بهترتیب 23 درصد از واریانس بازدارندگی و 26 درصد از واریانس انگیزه را در زمینۀ عدم صداقت دانشگاهی تبیین میکنند. تفاوتهای جنسیتی نیز معنادار بود؛ بهگونهای که مردان بیش از زنان درگیر عدم صداقت علمی بودند. علاوهبراین، سن و مقطع تحصیلی نیز اثر معناداری بر رفتارهای تقلبی داشتند.
یافتهها برمبنای نظریۀ عمومی جرم و بزهکاری اگنیو (2005) بیانگر آن است که شرایط آسیبزا در سطوح فردی، خانوادگی، همسالان و تحصیلی از طریق کاهش کنترل فردی، تضعیف پیوندهای اجتماعی و افزایش ارتباط با همسالان منحرف میتواند موجب افزایش انگیزه و کاهش بازدارندگی در برابر کنشهای غیراخلاقی شود. نوآوری پژوهش در تحلیل همزمان ابعاد مختلف زندگی دانشجویان و تأکید بر ضرورت مداخلات چندسطحی برای پیشگیری از تقلب علمی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزه،دانشجویان،دانشگاه تهران،عدم صداقت دانشگاهی،قلمروهای مسئلهساز زندگی،محدودیت،
عنوان انگلیسی
The Relationship between Problematic Life Domains and Academic Dishonesty; A Case Study of University of Tehran’s Students
چکیده انگلیسی مقاله
Academic dishonesty is a widespread issue in academic settings. The objective of the present investigation is to investigate the extent to which academic dishonesty among university students is predicted by problematic life domains. The statistical population of students from various faculties at the University of Tehran during the 2023–2024 academic year was the subject of the descriptive-correlational design employed in the research. Using a multistage cluster sampling method, a sample of 358 students (167 females and 191 males) was selected. Questionnaires regarding academic dishonesty, self-control, individual morality, moral identity, deviant peers, attachment to university, parental attachment, parental monitoring, motivation for academic dishonesty, and deterrence against academic dishonesty comprised the research instruments. Data were analyzed using Pearson correlation, multiple and hierarchical regression (SPSS-27), as well as structural equation modeling (Amos-24). The findings revealed that the four problematic life domains, as well as motivation, deterrence, and demographic variables, accounted for 48% of the variance in academic dishonesty. Furthermore, 23% of the variance in deterrence and 26% of the variance in motivation for academic dishonesty were accounted for by the individual, familial, peer, and academic domains. Significant gender disparities were observed, with male students engaging in dishonest behaviors more frequently than their female counterparts. Additionally, academic dishonesty was significantly predicted by age and educational level. The results, which are based on Agnew’s General Theory of Crime and Delinquency (2005), indicate that academic dishonesty may be facilitated by adverse conditions in the individual, familial, peer, and academic domains. This is achieved by weakening social bonds, reducing self-control, and increasing associations with deviant peers, thereby enhancing motivation and reducing deterrence against unethical behaviors. The uniqueness of this study is its simultaneous examination of multiple aspects of students’ lives and its emphasis on the importance of multilevel interventions to prevent academic misconduct in universities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انگیزه,دانشجویان,دانشگاه تهران,عدم صداقت دانشگاهی,قلمروهای مسئلهساز زندگی,محدودیت
نویسندگان مقاله
سعید کبیری |
گروه مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران
علی دادگر |
گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jisr.ut.ac.ir/article_103360_b4160fa61080cada68f7430635acb760.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات