این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 3 آذر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۴۴۷-۴۶۵
عنوان فارسی
شوتیسواری بهمثابۀ راهبرد بقا؛ تجربۀ زیستۀ جوانان حاشیهنشین لرستان
چکیده فارسی مقاله
استان لرستان بهعنوان یکی از مناطق کمتر توسعهیافتۀ کشور، با مشکلات ساختاری در اقتصاد و کمبود فرصتهای شغلی رسمی مواجه است. این وضعیت سبب رشد اشتغال در بخش غیررسمی و شکلگیری پدیدههایی مانند «شوتیسواری» در میان بسیاری از جوانان حاشیهنشین شده است.
پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی به بررسی تجربۀ زیستۀ افرادی میپردازد که وارد این حرفه شدهاند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 14 نفر از شوتیسواران در لرستان گردآوری و با تکنیک تحلیل مضمون تحلیل شدهاند.
یافتهها نشان میدهد شوتیسواری پدیدهای برخاسته از نابرابریهای ساختاری و توزیع ناعادلانۀ فرصتها است. این افراد قربانی سیستمهای نهادی ناکارآمد هستند. همچنین شوتیسواری فقط یک انتخاب فردی یا تصمیم شخصی نیست، بلکه پاسخی است به مجموعهای از فشارهای ساختاری و اجتماعی، از جمله بیکاری، فقر اقتصادی، فرهنگ ماجراجویانۀ مردانه، دسترسی آسان، تبعیض در توزیع منابع و فرصتهای اقتصادی، میل به کسب درآمد و حمایت ضمنی شبکههای اجتماعی از این پدیده. نتایج نشان میدهد برای بسیاری از این جوانان، شوتیسواری نوعی راهبرد بقا در برابر ساختارهای ناعادلانه و محدودکننده بهشمار میآید. نبود فرصتهای شغلی و محرومیتهای مزمن، جوانان حاشیهنشین را بهسمت فعالیتهای غیررسمی و پرخطر سوق داده است؛ فعالیتهایی که هرچند از نظر قانونی غیرمجاز هستند، اما از دید خود آنها راهی برای بقا محسوب میشوند. درنتیجه برای کاهش گسترش پدیدههایی مانند شوتیسواری ضروری است سیاستگذاران با نگاهی ساختاری و عدالتمحور، به بازسازی فرصتهای اقتصادی، تقویت نهادهای حمایتی و ایجاد شغلهای رسمی و پایدار در مناطق کمتر توسعهیافتهای مانند لرستان بپردازند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تبعیض ساختاری،جوانان حاشیهنشین،راهبرد بقا،شوتیسواری،لرستان،
عنوان انگلیسی
Smuggling-Car-Driving as a Survival Strategy; The Lived Experiences of Marginalized Youth in Lorestan
چکیده انگلیسی مقاله
Lorestan province, which is one of the least developed regions in the nation, is confronted with structural economic issues and a lack of formal employment opportunities. This situation has led to the spread of informal sector employment and the emergence of phenomena such as “smuggling-car-driving” among many marginalized adolescents.
The current investigation investigates the lived experiences of individuals who have entered this field by employing a qualitative approach and phenomenological methodology. Semi-structured interviews were conducted with 14 smuggling-car-drivers in Lorestan to gather data, which were then analyzed using thematic analysis techniques.
The results indicate that smuggling-car-driving is a phenomenon that results from structural inequalities and an unjust distribution of opportunities. These individuals are the casualties of inefficient institutional systems. Moreover, smuggling-car-driving is not merely a personal choice or individual decision; it is a response to a range of structural and social pressures, including unemployment, economic poverty, a masculine culture of adventure, simple access to this work, discrimination in the distribution of economic resources and opportunities, the desire to earn money, and implicit support for this phenomenon by social networks. The results indicate that street racing serves as a “survival strategy” for a significant number of these young individuals in response to unjust and restrictive structures. Marginalized youth are increasingly engaging in informal and risky activities due to chronic deprivation and a lack of employment opportunities. Despite being legally prohibited, these activities are perceived as a means of survival from their perspective.
Therefore, it is imperative for policymakers to reestablish economic opportunities, fortify support institutions, and establish formal and sustainable employment opportunities in underdeveloped regions like Lorestan, all while maintaining a structural and justice-oriented perspective, in order to mitigate the proliferation of phenomena like street racing.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تبعیض ساختاری,جوانان حاشیهنشین,راهبرد بقا,شوتیسواری,لرستان
نویسندگان مقاله
امین روشن پور |
گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
اسدالله نقدی |
گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jisr.ut.ac.ir/article_102728_cb8ee3d54face51eee3979ca0e5ee4bb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات