حیات، جلد ۱۸، شماره ۵، صفحات ۲۳-۳۲

عنوان فارسی رابطه بین دیدگاه پرستاران در مورد اصول سازمان یادگیرنده با تعهد سازمانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تعهد سازمانی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن در کارکنان بیمارستان بسیار مهم است. داشتن دیدگاه مثبت نسبت به اصول سازمان یادگیرنده در کارکنان از جمله مواردی است که به نظر می‌رسد با تأثیر بالقوه روی تعهد سازمانی باعث ارتقای کیفیت خدمات بیمارستان شود. از این رو این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین دیدگاه پرستاران در مورد اصول سازمان یادگیرنده با تعهد سازمانی انجام یافته است. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی - همبستگی کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی شهر رشت در سال 1389 که مایل به شرکت در پژوهش بودند، به صورت سرشماری به تعداد 719 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تعهد سازمانی Porter و سازمان یادگیرنده Jeong بود. داده‌ها با استفاده آمار توصیفی و آزمون‌های کولموگروف اسمیرنوف، اسپیرمن، من‌ویتنی‌یو و کروسکال والیس در نرم‌افزار SPSS v. 18 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین نمره برای تعهد سازمانی 27/10±42/50 (از محدوده 15 تا 75) و برای دیدگاه افراد نسبت به سازمان یادگیرنده 04/10±72/92 (از محدوده 24 تا 120) بود. ارتباط بین سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی معنادار و مستقیم بود (482/0=r و 0001/0p<). نتیجه‌گیری: طبق نتایج به دست آمده تقویت دیدگاه افراد نسبت به اصول سازمان یادگیرنده می‌تواند باعث تقویت تعهد سازمانی گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستار،سازمان یادگیرنده،تعهد سازمانی

عنوان انگلیسی Relationship between Nurses' Attitudes toward Learning Organizations with Organizational Commitment
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Recognizing and modifying organizational commitment and its related factors is important. It seems that nurses&apos attitudes towards learning organizations influence their organizational commitment. This study aimed to determine the relationship between nurses&apos attitudes towards learning organizations and organizational commitment. Methods & Materials: In this descriptive-correlative study, 719 nurses working in Rasht educational hospitals were recruited to the study. We gathered data using the Porter organizational commitment questionnaire and the Jeong learning organization questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics and the Spearman and t-tests in the SPSS-18. Results: Most of the nurses were female (94.7%) and registered (35.3%). The mean (SD) age of the nurses was 32.13 (6.98). The mean (SD) of the organizational commitment was 27.10 (42.50). The mean (SD) of the learning organization was 92.72 (10.04). The relationship between the organizational commitment and nurses&apos attitudes towards learning organizations was statistically significant (r=0.482 P< 0.0001). Conclusion: It seems improving nurses&apos attitudes towards learning organizations may result in better organizational commitments.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله nurse,organizational learning,organizational commitment

نویسندگان مقاله الناز اصغری | elnaz asghari
msc. in nursing
کارشناس ارشد پرستاری

طاهره خالق دوست | tahereh khaleghdoost
dept. of medical and surgical nursing, school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran
مربی گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

احسان کاظم نژاد | ehsan kazemnejhad
dept. of biostatistics, research center, guilan university of medical sciences, rasht, iran
استادیار گروه آموزشی آمار زیستی، مرکز تحقیقات، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

فریبا عسگری | fariba asgari
dept. of nursing management, school of nursing and midwifery, guilan dept. of nursing management, school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran
مربی گروه آموزشی پرستاری مدیریت دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات