این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 11 آبان 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۳، شماره ۱۸۷، صفحات ۸۹-۱۰۲
عنوان فارسی
اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر خودانتقادی و شایستگی والدینی مادران کودکان با اختلال طیف اُُتیسم
چکیده فارسی مقاله
چکیده
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آ گاهی بر خودانتقادی و شایستگی
والدی نی مادران کودکان با ا ختلال طیف اُُتی سم انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری
پژوهش تمامی مادران کودکان با اختلال طیف اُُتیسم شهر بوشهر در سال 1402 به تعداد 182 نفر بود. پس از اجرای
پیش آزمون، تعداد 30 نفر از مادرانی که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند و همچنین تمایل به همکاری داشتند، به صورت
دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایشی و گواه به نسبت برابر 15 نفر در هر یک از گروه ها
قرار گرفتند. سپس گروه آزمایشی، طی 8 هفته و در 8 جلسه 90 دقیقه ای به صورت گروهی در مداخله شناخت درمانی
مبتنی بر ذهن آ گاهی که توسط پژوهشگر در یک مرکز خدمات روان شناختی صورت گرفت، شرکت کردند و طی این مدت
گروه گواه هیچ گونه مداخله ای را دریافت نکرد. بعد از اتمام جلسات مداخله، پس آزمون، توسط شرکت کنندگان تکمیل
شد. مقیاس های مورد استفاده در این پژوهش شامل خودانتقادی و شایستگی والدینی بود. داده ها با تحلیل واریانس با
اندازه گیری مکرر، با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه وتحل یل قرار گرفت ند.
نتایج: یافته ها نشان داد، بین گروه های آزمایشی و گواه از نظر خودانتقادی و شایستگی والدینی تفاوت معنا داری وجود
دارد ) 001 / p>0 (. به عبارت دیگر، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آ گاهی باعث کاهش خودانتقادی و افزایش شایستگی
والدی نی مادران کودکان با ا ختلال ط یف اُُتی سم شد.
نتیجهگیری: منطبق با یافته های این پژوهش می توان مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آ گاهی را به عنوان یک روش
کارا جهت کاهش خودانتقادی و افزایش شایستگی والدینی مادران کودکان با اختلال طیف اُُتیسم پیشنهاد داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژههای کلیدی، اُُتیسم، خودانتقادی، ذهنآ گاهی، شایستگی والدینی، شناختدرمانی
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Cognitive Therapy Based on Mindfulness on Self-Criticism and Parenting Competence of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Background & Purpose: This research was conducted with the aim of determining the effectiveness of
cognitive therapy based on mindfulness on self-criticism and parenting competence of mothers of children
with autism spectrum disorder.
Materials and Methods: Method: The research method was semi-experimental with a pre-test and posttest
design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population of the study was
all mothers of children with autism spectrum disorder in Bushehr city in 1402 in the number of 182 people. After
the pre-test, 30 mothers who were eligible to enter the study and were willing to cooperate were selected as
available and were randomly assigned to two experimental and control groups in the ratio of 15 in each group.
. Then, during 8 weeks and in 8 sessions of 90 minutes, the experimental group participated in a cognitive
therapy intervention based on mindfulness, which was conducted by the researcher in a psychological service
center, and during this period, the control group did not receive any intervention. After the intervention sessions,
the post-test was completed by the participants. The scales used in this research included self-criticism and
parental competence. Data were analyzed by repeated measure analysis of variance using SPSS version 22
software.
Results: The findings showed that there was a significant difference between the experimental and control
groups in terms of self-criticism and parenting competence (p<0.001). In other words, cognitive therapy
based on mindfulness decreased self-criticism and increased parenting competence.
Conclusion: According to the findings of this research, it is possible to suggest the intervention of cognitive
therapy based on mindfulness as an effective method to reduce self-criticism and increase parenting
competence of mothers of children with autism spectrum disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Autism, Cognitive therapy based on mindfulness, Parental competence, Self-criticism
نویسندگان مقاله
فضه محمدی | fezeh Mohamadi
M.A. Department of Psychology, E-Campus Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه مشاوره، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
همایون هارون رشیدی | homayoon haroonrashidi
Department of Psychology, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran.
گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-450-10&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اتیسم
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات