این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۸۷، صفحات ۷۵-۸۸

عنوان فارسی نقش میانجی‌گرانه تاب آوری و خودکارآمدی در رابطه‌ی بین انگ درونی‌شده و عملکرد اجتماعی در نوجوانان با ناتوانی‌های جسمی
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی گرانه تاب آوری و خودکارآمدی در رابطه انگ درونی شده و
عملکرد اجتماعی در نوجوانان با ناتوانی های جسمی بود.
روش: این پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از روش های مدل یابی علّّی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی
مددجویان با ناتوانی های جسمی که در سال 1402 در اداره بهزیستی شهرستان های رشت و دامغان دارای پرونده بودند،
تشکیل دادند. تعداد 225 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش
شامل، مقیاس عملکرد اجتماعی و انطباقی کودک و نوجوان پرایس و همکاران ) 2003 (، مقیاس انگ درونی بیماری روانی
ریشر و همکاران ) 2003 (، مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون ) 2003 ( و مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر ) 1982 ( بود.
تجزیه وتحلیل داده ها نیز با استفاده از روش تحلیل مسیر از نوع مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که تاب آوری در رابطه ی بین انگ درونی شده و عملکرد اجتماعی نقش میانجیگری دارد
p>0/001( (. همچنین خودکارآمدی رابطه ی بین انگ درونی شده و عملکرد اجتماعی نقش را میانجی می کند ) 001 / .)p>0
نتیجه گیری: براساس نتایج حاصل، تاب آوری و خودکارآمدی در رابطه انگ درونی شده و عملکرد اجتماعی نوجوانان با
ناتوانی های جسمی نقش میانجی گرانه ایفا می کنند؛ به طوری که استفاده از راهبردهای تاب آوری و خودکارآمدی منجر به
کا هش راب طه ا نگ درونی شده و عمل کرد اجتما عی در نوجوا نان با ناتوانی های ج سمی می شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، انگ درونی شده، تاب آوری، خودکارآمدی، عملکرد اجتماعی، ناتوانی های جسمی، نوجوان

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Resilience and Self-efficacy in the relationship between Internalized Stigma and Social Functioning in adolescents with physical disabilities
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and Purpose: The present study aims at investigating the mediating role of resilience and
self-efficacy in the relationship between internalized stigma and social functioning in adolescents with
physical disabilities.
Method: Using causal modeling methods, this research is conducted in a correlational type. The statistical
population of the research includes those clients with physical disabilities who were documented in the
Welfare Department of Rasht and Dāmghān in 2022. 225 cases were selected as the final sample using
the available sampling method. The research tools used in this study are Price et al.'s scale of social and
adaptive functioning of children and adolescents (2003), Internalized Stigma Scale of Mental Illness by
Ritsher et al. (2003), the Resilience Scale by Connor Davidson (2003), and General Self-Efficacy Scale
by Sherer (1982). Furthermore, data analysis is executed using the structural equation modeling method.
Findings: The research findings show that resilience plays a mediating role in the relationship between
internalized stigma and social functioning (p<0.001). Moreover, self-efficacy plays a mediating role in the
relationship between internalized stigma and social functioning (p<0.001).
Conclusion: With regard to the results, resilience and self-efficacy play a mediating role in the relationship
between internalized stigma and the social functioning of adolescents with physical disabilities. Therefore,
the use of resilience and self-efficacy strategies leads to a reduction in the relationship between internal
stigma and social functioning in adolescents with physical disabilities.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Adolescent, Internalized Stigma, physical disabilities, Resilience, Self-efficacy, Social Functioning

نویسندگان مقاله علی رهبری | Ali Rahbari
M.A. in Psychology and Education of Exceptional Children, University of Guilan, Rasht, Iran
کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

اشکان ناصح | Ashkan Naseh
Assistant Professor, Department of Psychology, University of Guilan, Rasht, Iran
استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

عباس ابوالقاسمی | Abbas Abolghasemi
Professor, Department of Psychology, University of Guilan, Rasht, Iran
استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-4171-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده جسمی - حرکتی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات