این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۴، شماره ۶، صفحات ۵۳۹-۵۵۴

عنوان فارسی تبیین ارتباط ترومای کودکی و کیفیت رابطه با والدین با ملال جنسیتی در دختران نوجوان با تأکید بر نقش میانجی‌گر نشخوار فکری: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ملال جنسیتی در نوجوانی می‌تواند موجب اختلال اساسی در کارکرد اجتماعی، تحصیلی و سایر زمینه‌های زندگی فرد شود. هدف پژوهش حاضر تبیین ارتباط ترومای کودکی و کیفیت رابطه با والدین با ملال جنسیتی با میانجی‌گری نشخوار فکری در نوجوانان دختر بود.
مواد و روش‌ها: جامعه آماری مطالعه توصیفی حاضر، کلیه نوجوانان دختر 13 تا 18 سال شهر اهواز می‌باشند. حجم نمونه در این پژوهش تعداد 316 آزمودنی بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای در سال تحصیلی 1403- 1404 انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسش‌نامه‌های ملال جنسیتی Deogracias (2007)، کیفیت روابط با والدین Fine و Schwebel (1983) و ترومای دوران کودکی Bernstein (2003) بودند. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد ضریب مسیر کل بین کیفیت رابطه با والدین (437/0-=β، 001/0=P)، ترومای کودکی (514/0=β، 001/0=P) و نشخوار فکری (461/0=β، 001/0= P) با ملال جنسیتی معنادار بود. هم­چنین، ضریب مسیر غیر‌مستقیم بین کیفیت رابطه با والدین
(202/0-=
β، 001/0= P) و ترومای کودکی (146/0=β، 001/0= P) با ملال جنسیتی از طریق نشخوار فکری معنی‌دار بود.

نتیجه­ گیری: نشخوار فکری در نوجوانان دختر ارتباط بین کیفیت رابطه با والدین و ترومای کودکی را با ملال جنسیتی میانجی‌گری می‌کند. بنابراین، متخصصین سلامت روان برنامه‌هایی را در زمینه پیشگیری و مداخله‌ در ملال جنسیتی، برای والدین و نوجوانان ایجاد نمایند.
واژه­ های کلیدی: ترومای کودکی، والدین، هویت جنسیتی، نشخوار فکری، نوجوانان


ارجاع: باغبان‌زاده م، صفرزاده س، حافظی ف، دشت بزرگی ز. تبیین ارتباط ترومای کودکی و کیفیت رابطه با والدین با ملال جنسیتی در دختران نوجوان با تأکید بر نقش میانجیگر نشخوار فکری: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24 شماره 6، صفحات: 554-539.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترومای کودکی، والدین، هویت جنسیتی، نشخوار فکری، نوجوانان

عنوان انگلیسی Explaining the Relationships between Childhood Trauma and Quality of Relationships with Parents and Gender Dysphoria Disorder in Female Adolescents with the Mediating Role of Rumination: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Gender dysphoria in adolescence can cause a significant disruption in social, academic, and other areas of an individual’s life. The present study aimed at explaining the relationship between childhood truma and the quality of relationship with parents and gender dysphoria mediated by rumination in adolescent girls.
Materials and Methods: The statistical population of this descriptive study includes all adolescent girls aged 13 to 18 in Ahvaz City. The sample size in this research was 316 subjects who were selected using multi-stage cluster random sampling method in the 2024-2025 academic year. The research instruments were the Gender Identity/Gender Dysphoria Questionnaire by Deogracias (2007), the Parent-Child Relationship Quality Questionnaire by Fine and Schwebel (1983), and the Childhood Trauma Questionnaire by Bernstein (2003). Data analysis was performed by Structural Equation Modeling (SEM) method.
Results: The findings showed that the total path coefficients between the quality of relationship with parents (p=0.001, β=0.437), childhood trauma (p=0.001, β=0.514), and rumination (p=0.001, β=0.461) and gender dysphoria were significant. Moreover, the indirect path coefficients between the quality of relationship with parents (p=0.001, β=0.202) and childhood trauma (p=0.001, β=0.146) and gender dysphoria through rumination were also significant.
Conclusion: Rumination in adolescent girls mediates the relationship between quality of relationship with parents and childhood trauma and gender dysphoria. Therefore, mental health professionals should develop programs in the field of prevention and intervention in gender dysphoria for parents and adolescents.
Keywords: Childhood trauma, Parents, Gender dysphoria, Rumination, Adolescents

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Islamic Azad University, Ahvaz Branch of Medical Sciences, approved the study (IAU.AHVAZ.REC.1403.338).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Maryam Baghbanzadeh, Sahar Safarzadeh
- Methodology: Maryam Baghbanzadeh, Sahar Safarzadeh
- Data collection: Maryam Baghbanzadeh, Sahar Safarzadeh
- Formal analysis: Maryam Baghbanzadeh, Sahar Safarzadeh
- Supervision: Sahar Safarzadeh, Fariba Hafezi, Zahra Dashtbozorgi
- Project administration: Sahar Safarzadeh
- Writing – original draft: Maryam Baghbanzadeh, Sahar Safarzadeh
- Writing – review & editing: Maryam Baghbanzadeh, Sahar Safarzadeh
Citation: Baghbanzadeh M, Safarzadeh S, Hafezi F, Dashtbozorgi Z. Explaining the Relationships Between Childhood Trauma and Quality of Relationships with Parents and Gender Dysphoria Disorder in Female Adolescents with the Mediating Role of Rumination: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24 (6): 539-54. [Farsi].

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Childhood trauma, Parents, Gender dysphoria, Rumination, Adolescents

نویسندگان مقاله مریم باغبان زاده | Maryam Baghbanzadeh
گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی

سحر صفرزاده | Sahar Safarzadeh
گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی

فریبا حافظی | Fariba Hafezi
گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی

زهرا دشت بزرگی | Zahra Dashtbozorgi
گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7017-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات