|
حیات، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۶۳-۷۳
|
|
|
عنوان فارسی |
دیدگاه دانشجویان پرستاری در مورد اهمیت رفتارهای مراقبتی در ابتدا، میانه و انتهای دوره کارشناسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: داشتن دیدگاه مراقبتی در خور، از ضروریات مراقبتهای پرستاری با کیفیت است که باید در طی برنامههای آموزش پرستاری تأمین گردد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه دیدگاه دانشجویان کارشناسی پرستاری ترم 1، 5 و 8 در مورد اهمیت رفتارهای مراقبتی طی تحصیل دوره آموزش پرستاری انجام یافته است. روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش سه گروه 40 نفری به روش تصادفی (ترم یک، پنج و هشت) از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در سال 1393 انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از «سیاهه رفتارهای مراقبتی» استفاده شد که به شکل خودگزارشی توسط دانشجویان تکمیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی واستنباطی (سطح معناداری 05/0p<) در نرمافزار SPSS v.20 انجام یافت. یافتهها: میانگین نمرات براساس سیاهه رفتارهای مراقبتی در گروهها به ترتیب در ترم یک: 2/148، ترم پنج: 6/123، ترم هشت: 05/122 بود و آزمون آنالیز واریانس اختلاف آماری معناداری بین سه گروه نشان داد (001/0p<). همچنین نمرات دیدگاه دانشجویان در مورد اهمیت رفتارهای مراقبتی در همه حیطههای ابزار شامل احترام قایل شدن برای دیگری (001/0p<)، اطمینان از حضور انسانی (001/p<)، ارتباط و گرایش مثبت (001/0p<)، دانش و مهارت حرفهای (04/0=p)، توجه به تجارب دیگری (001/0p<) متفاوت بود. با توجه به همگن نبودن گروهها از نظر متغیرهای سن و جنس، برای حذف اثر آنها بر متغیر اصلی از آزمون آنالیز کوواریانس استفاده و با کنترل نقش مخدوشکنندگی سن و جنس همچنان تفاوت معنادار بود (001/0p<). نتیجهگیری: دیدگاه مراقبتی دانشجویان سالهای بالاتر نه تنها بهتر از سالهای پایینتر نبوده، بلکه نسبت به آنها کمتر هم بوده است. با توجه به این که داشتن دیدگاه مراقبتی از ضروریات مراقبت پرستاری با کیفیت است که باید در طی برنامههای آموزش پرستاری تأمین گردد و با توجه به کمرنگ شدن بعد عاطفی مراقبت، لزوم تأکید بیشتر مربیان و پرستاران بالینی و استفاده از منتورها در بالین توصیه میشود تا بعد عاطفی مراقبت را در عمل و عینیتر به دانشجویان پرستاری نشان دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رفتارهای مراقبتی، آموزش پرستاری، مراقبت |
|
عنوان انگلیسی |
The viewpoints of undergraduate nursing students about the importance of caring behaviors at the beginning, middle, and end of their nursing education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Aim: Caring viewpoint is a requisite of high quality nursing care. It must be operational through the nursing education program. The present study was conducted to compare the viewpoints of undergraduate nursing students at the first, fifth, and eighth semesters about the importance of caring behaviors during their nursing education. Methods & Materials: The present study is a descriptive-analytical study. In this study, three groups of 40 nursing students (semester one, five and eight) were selected by random sampling from Shahid Beheshti University of Medical Sciences in 2014. Caring Behavior Inventory completed through self-report by the students, was used for collecting data. Data were analyzed by the descriptive and inferential statistics (with the significance level< 0.05) using SPSS software (version 20). Results: The mean scores based on Caring Behaviors Inventory in three groups were: semester 1: 148.2, semester five: 123.6, semester eight: 122.05. ANOVA showed statistically significant differences between the mean scores for three groups of students (P< 0.001). Also, the scores of students’ viewpoints were different in all instrument domains included respectful deference to the other (P< 0.001), assurance of human presence (P< 0.001), positive connectedness (P< 0.001), professional skills and knowledge (P=0.004), attentiveness to the other’s experience (P< 0.001). Considering the lack of homogeneity in the groups in terms of age and sex, analysis of covariance was used to eliminate their confounding effects on main variable, and despite controlling for the confounding role of age and sex, differences were significant (P< 0.001). Conclusion: The viewpoints of the higher-year students about the importance of caring behaviors not only had not promoted but also it had decreased compared to the lower-year students. Considering the fact that caring viewpoint is the requisite of high quality nursing care that must be operational through nursing education programs, and due to the fading of emotional aspect of care, more emphasis on clinical instructors and nurses and using mentors in clinical practice are needed to practically and concretely show nursing students the emotional aspect of caring. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
caring behaviors, nursing education, care |
|
نویسندگان مقاله |
فروزان آتش زاده شوریده | foroozan atashzadeh shoorideh
منصوره زاغری تفرشی | mansoreh zagheri tafreshi
نسترن حیدری خیاط | nastaran heidari khayat
آرزو شیخ میلانی | arezoo sheikh milani
حمیدرضا گیلاسی | hamid reza gilasi
مهدیه صابری | mahdieh sabery
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-28&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مراقبتهای پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|