|
حیات، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۱-۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تحقق جایگاه راهنماهای بالینی در ارایه خدمات سلامت |
|
چکیده فارسی مقاله |
دشواری در انتقال دانش به حوزه عمل بالینی یا ترجمان دانش، به عنوان یکی از موانع اصلی بهرهمندی از تحقیقات در علوم پزشکی بیان شده است. برآورد شده است که تا 40% از بیماران، از دریافت مراقبتهای سازگار با بهترین شواهد علمی، محروم میباشند و 20% از مراقبتهای ارایه شده نیز غیرضروری و یا حتی مضر نیز میباشند. بهترین رویکرد برای مراقبت مبتنی بر شواهد، تدوین و اجرای راهنماهای بالینی است (1). تنوع در شواهد بالینی ممکن است در بروندادهای مراقبتی از بیمار اثر بگذارد؛ وجود راهنماهای بالینی میتواند به متخصصان سلامت در امر مراقبتِ مناسب و مؤثر کمک کند. البته این تأکید بدین معنا نیست که راهنماها میتوانند جایگزینِ قضاوتهای حرفهای شوند. راهنمای بالینی، چارچوبی برای قضاوتهای بالینی، ترجیحات بیمار و موارد استثنایی فراهم میکند (2و3). در واقع، این راهنماها، موجبات تدارک درک روشنی از مدلهای تصمیمگیری در خصوص معماها و مسایل غامض سلامتی به همه ذینفعان میشوند (4). راهنماهای بالینی، میتوانند منجر به بهبود کیفیت سلامتی، زمینهسازی برای کاهش مداخلات غیرضروری، مضر و یا بیهوده از طریق فراهم کردن توصیههایی اثربخش برای اداره مسایل بیماران توسط مراقبان سلامت از مجرای توسعه و بسط روندهای استاندارد از منظر بررسی عملکرد بالینی متخصصان امر سلامت بشوند. همچنین، راهنمای بالینی میتواند محتوایی اثربخش و کاربردی برای آموزش مراقبان سلامت و مستندی در جهت کمک به تصمیمگیری آگاهانه توسط بیمار و خانواده وی قلمداد شود (5). |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارایه خدمات سلامت |
|
عنوان انگلیسی |
Realization of Clinical Guidelines in Providing Health Services |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Difficulty in transferring knowledge to clinical practice or knowledge translation has been identified as one of the main barriers for utilizing research in medical sciences. It is estimated that up to 40% of patients do not receive treatment consistent with the best scientific evidence and 20% of health care are not needed or are harmful. The best approach to evidence-based care is the development and implementation of clinical guidelines (1). Variety of clinical evidence may affect patient care outcomes, and the clinical guidelines can help health professionals to provide the appropriate and effective health care. That does not mean that the guidelines can be considered a replacement for professional judgment. Clinical guidelines provide a framework for clinical judgment, patient preferences and exceptions (2, 3). The guidelines make it possible to obtain a clear understanding of the decision-making models for all stakeholders about riddles and great dilemmas of health (4). Clinical guidelines can lead to improve the quality of health, and reduce unnecessary, harmful or wasteful interventions. These guidelines may provide effective recommendations for the management of patients by healthcare providers and develop standards to evaluate the clinical practice of health professionals. Also, guidelines may have effective and useful content to educate healthcare providers and help patients and their families to make informed decisions (5). |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Providing Health Services |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه بهرام نژاد | fatemeh bahramnezhad
محمدعلی چراغی | mohammad ali cheraghi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-27&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
نامه به سردبیر |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|