حیات، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۸۰-۹۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر انجام تست پاپ‌اسمیر در زنان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آزمایش پاپ‌اسمیر روش غربالگری مؤثری جهت تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم است. این مطالعه­ با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر باور و عملکرد زنان در زمینه انجام پاپ‌اسمیر انجام گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 100 نفر از زنان تحت پوشش مراکز بهداشتی- درمانی شهر بوشهر در سال 94-1393 شرکت کردند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه‌های اطلاعات جمعیت‌شناختی، سؤالات آگاهی و سازه­های الگوی اعتقاد بهداشتی در زمینه پاپ‌اسمیر بود. برنامه آموزشی طی دو جلسه به صورت گروهی اجرا شد. انجام پاپ‌اسمیر در دو گروه سه ماه بعد از مداخله بررسی شد. بعد از جمع‌آوری اطلاعات، داده‌ها با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون‌های آنالیز واریانس داده‌های تکراری، تی‌مستقل و کای‌دو در نرم‌افزار SPSS v.20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: قبل از مطالعه دو گروه از نظر کلیه متغیرها و سازه‌ها تفاوت معناداری نداشتند. بعد از مداخله بین دو گروه از نظر آگاهی (001/0p<)، شدت (015/0=p) و موانع درک شده (001/0p<) تفاوت معنادار مشاهده شد. سه ماه پس از مداخله در گروه آموزش 42 نفر (7/85%) و در گروه شاهد 4 نفر (2/8%) آزمایش پاپ‌اسمیر را انجام داده بودند (001/0p<). نتیجه‌گیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی می­تواند علاوه بر ارتقای آگاهی و کاهش موانع درک شده، موجب افزایش عملکرد زنان در خصوص انجام تست پاپ‌اسمیر شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پاپ‌اسمیر، سرطان دهانه رحم، الگوی اعتقاد بهداشتی، زنان

عنوان انگلیسی The effect of education based on the health belief model on women’s practice about Pap smear test
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Pap smear test is an effective screening method for early detection of cervical cancer. This study aimed to determine the effect of education based on the health belief model on women’s belief and practice regarding Pap smear test. Methods & Materials: In this quasi experimental study, 100 married women under coverage of Bushehr health centers participated in the study in 2014-2015. The data collection instrument was a questionnaire consisted of demographic information, the questions concerning knowledge and the HBM constructs regarding Pap smear. The training program was performed in two group sessions. Three months after the intervention, women’s practice about Pap smear test was evaluated in both groups. After data collection, data were analyzed by descriptive statistics, repeated measure analysis of variance, independent t-test and Chi square on SPSS software v.20. Results: Before the study, both groups had not any significant differences in all variables and constructs. After the intervention, the mean scores of knowledge (P< 0.001), perceived seriousness (P=0.015) and perceived barriers (P< 0.001) were significantly different between two groups. Three months after the intervention, 42 (85.7%) in the intervention group and 4 (8.2%) in the control group had performed Pap smear test (P< 0.001). Conclusion: Designing and implementing educational program based on health belief model can promote women’s awareness and reduce their perceived barriers and as well as enhance their practice regarding Pap smear test.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pap Smear test, Cervical Cancer, Health Belief Model, Women

نویسندگان مقاله رحیم طهماسبی | rahim tahmasebi


فاطمه حسینی | fatemeh hosseini


آزیتا نوروزی | azita noroozi



نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-32&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات