این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۳۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تجربیات دختران نوجوان از سندرم پیش از قاعدگی با تأکید بر باورها و نگرش‌های فرهنگی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه: دوره نوجوانی یکی از مراحل بحرانی زندگی است که با تغییرات گسترده جسمی، روانی، و اجتماعی همراه است. سندرم پیش از قاعدگی  یکی از چالش‌های مهم این دوران است که می‌تواند تأثیرات منفی متعددی بر سلامت روانی و جسمی دختران نوجوان داشته باشد.
 هدف: این مطالعه با هدف تعیین تجربیات دختران نوجوان درباره PMS با تأکید بر باورها و نگرش‌های فرهنگی انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. نمونه‌گیری به روش هدفمند و با استفاده از راهبرد نمونه‌گیری معیار صورت گرفت. 18 دختر نوجوان در مقاطع متوسطه اول و دوم، که تجربه سندرم پیش از قاعدگی را داشتند، به‌صورت نیمه‌ساختاریافته مصاحبه شدند. داده‌ها با استفاده از روش کلایزی تحلیل شد و اعتباربخشی یافته‌ها از طریق مثلث‌سازی محققین و بررسی کدگذاری‌ها توسط پژوهشگران دیگر صورت گرفت.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که تجربیات دختران نوجوان درباره PMS تحت تأثیر باورها و نگرش‌های فرهنگی قرار دارد. مضمون‌های اصلی شامل «تابوها و سکوت فرهنگی»، «پیامدهای منفی ناشی از باورهای فرهنگی» و «راهبردهای فرهنگی و اجتماعی برای مدیریت علائم PMS بودند. زیرمضمون‌های مرتبط شامل قاعدگی به‌مثابه تابوی اجتماعی، نقش قضاوت‌های اجتماعی، شرمساری و خودسرزنشی، و تأثیر رسانه‌ها و گروه‌های حمایتی اجتماعی در کاهش تابوها و بهبود شرایط بودند
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که باورها و نگرش‌های فرهنگی منفی در مورد PMS می‌توانند به افزایش استرس، انزوا، و کاهش اعتمادبه‌نفس دختران نوجوان منجر شوند. حمایت اجتماعی، آموزش، و تغییر نگرش‌های فرهنگی می‌توانند نقش مهمی در کاهش تأثیرات منفی این سندرم داشته باشند. همچنین، رسانه‌ها و گروه‌های حمایتی اجتماعی می‌توانند به کاهش تابوها و بهبود تجربه نوجوانان از PMS کمک کنند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله سندرم پیش از قاعدگی، نوجوانان، باورهای فرهنگی، نگرش‌های اجتماعی،مطالعه پدیدارشناسانه

عنوان انگلیسی Exploring Adolescent Girls' Experiences of Premenstrual Syndrome with an Emphasis on Cultural Beliefs and Attitudes: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Background: Adolescence is a critical stage of life, characterized by significant physical, psychological, and social changes. Premenstrual syndrome (PMS) is one of the major challenges during this period, which can have various negative impacts on the mental and physical health of adolescent girls.
Objective: This study aimed to explore the experiences of adolescent girls regarding PMS, with an emphasis on cultural beliefs and attitudes.
Method: This qualitative study was conducted using a phenomenological approach. Purposeful sampling was used, along with criterion sampling. 18 adolescent girls from middle and high school levels, who had experienced PMS, were interviewed using a semi-structured format. Data were analyzed using the Colaizzi method, and the validity of the findings was ensured through researcher triangulation and cross-checking the coding with other researchers.
Results: Data analysis revealed that the experiences of adolescent girls with PMS were influenced by cultural beliefs and attitudes. The main themes identified were "cultural taboos and silence," "negative consequences resulting from cultural beliefs," and "cultural and social strategies for managing PMS symptoms." The related subthemes included menstruation as a social taboo, social pressures to conceal PMS, the role of social judgment, shame and self-blame, and the influence of media and social support groups in reducing taboos and improving conditions.
Conclusion: The results showed that negative cultural beliefs and attitudes about PMS can lead to increased stress, isolation, and reduced self-esteem in adolescent girls. Social support, education, and changing cultural attitudes can play a crucial role in mitigating the negative effects of PMS. Additionally, media and social support groups can help reduce taboos and improve the experiences of adolescents with PMS
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Premenstrual Syndrome, Adolescents, Cultural Beliefs, Social Attitudes, Phenomenological Study

نویسندگان مقاله هانا اسدی | Hannah asadi
Counseling Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
گروه مشاوره،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران

حسین قمری کیوی | hossien ghamari givi
Counseling Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
گروه مشاوره،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران

زهرا اخوی ثمرین | zahra akhavi
Counseling Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
گروه مشاوره،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2392-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات