این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 12 مهر 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۱۶، شماره ۳۵-۳۶، صفحات ۱۱۹-۱۴۶
عنوان فارسی
گونهشناسی مخاطبان و وظایف رسانهها؛ رویکردی اسلامی
چکیده فارسی مقاله
از دهه 1930 و همزمان با پیشرفت و گسترش وسائل ارتباطجمعی، تحقیقات در این حوزه آغاز شد و عناصر اصلی آن علم به دست آمد که بهطور خلاصه عبارتاند از: تحلیل کنترل؛ تحلیل محتوی؛ تحلیل وسیله ارتباطی؛ تحلیل مخاطب و تحلیل تأثیرات رسانهها بر مخاطبان (معتمدنژاد، 1356،
ص
14). بنابراین، برای رسیدن به الگوی جامع در علوم ارتباطات اجتماعی، باید تکتک این عناصر را بررسی کرد و برای هریک، مدل مناسبی ارائه نمود. البته باید توجه داشت که بهسبب تنوع جوامع و فرهنگها، الگوهای مربوط به هرکدام از آنها نیز با هم متفاوت است و این تفاوت در نتیجهگیریها مؤثر خواهد بود. ازاینرو، این مقاله قصد دارد «تحلیل مخاطب» را بهعنوان مهمترین عنصر این علم (محسنیانراد، 1369، ص367)، با نگاهی بومی و براساس ارزشهای اسلامی بررسی کند و تعیین نماید که رسانهها در جامعه اسلامی چگونه باید به مخاطبان خود نگاه کنند و آنها را طبقهبندی نمایند؛ چرا که وجود اختلافات معنایی و بدفهمیها موجب شده است که از مخاطب، انواع و اقسام طبقهبندیها با رویکردهای مختلف پدید آید که گاه ممکن است نارس یا گمراهکننده باشد. این مطالعه با روش کتابخانهای مخاطبان جهانی را برای یک رسانه اسلامی مورد تحلیل قرار داده و با برگزیدن معیار «ایمان و عمل صالح» در نتیجه آن به هشت طبقه از مخاطبان دست یافته است. سپس، تفاوت جامعه مؤمنان را با جامعه غیرمؤمنان برشمرده و مسیر هریک را مشخص کرده است. در نهایت، نیز نسبت خود رسانه اسلامی با مخاطب، تعیین شده است که براساس آن، نحوۀ تعامل رسانه نسبت به هر دسته از مخاطبان معلوم میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گونهشناسی مخاطب،رسانه،اسلام،جامعه مؤمنان،جامعه غیرمؤمنان،
عنوان انگلیسی
Typology of Audiences and the Media Duty according to Islam
چکیده انگلیسی مقاله
From early 1930s and side by side with the mass media expansion, research activities in this field started. The basic principles of this science are: control analysis, content analysis, media analysis, audience analysis, and the analysis of media impact on the audiences (Mo'tamednejad, 1356, P.14). It is necessary, therefore, to examine all these factors one by one to obtain a comprehensive model in social communication sciences, meanwhile, it should be noticed that due to social and cultural diversity, the model of each factor is different from the other, a difference which puts its effect on the results, the article is thus intending to center on "audience analysis" as the most important factor in this science as the most important factor in this science (Mohsenian Rad, 1369, P. 367) and elaborate on it based on a local perspective and by relying on Islamic values to determine the way the media should look on their audiences and categorize them. The reason is that some misunderstandings have led to erroneous classifications. This study with the use of library research has examined international audiences for an Islamic media, and by adopting "faith and good deeds" as a criterion, it has obtained eight classes of audiences. It has then depicted differences among the believers and non-believers and has determined each of these groups' trends. Finally, the relation of the Islamic media itself with the audience has been discussed and the manner of interacting with each audience group has been explained.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
گونهشناسی مخاطب,رسانه,اسلام,جامعة مؤمنان,جامعة غیرمؤمنان
نویسندگان مقاله
محمدحسین شاهآبادی |
دانشجوی کارشناسی ارشد رشتة معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_1403_733cd1e94cd84d55d5a59d5d331ceca0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات