این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 2 مهر 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱۴۵-۱۷۷
عنوان فارسی
رسانه و دینداری در میان جوانان
چکیده فارسی مقاله
دین در گستره عمر آدمی تأثیرات عمیق و شگرفی، بر جوامع بشری و بهخصوص پیروان خود داشته است؛ بدین سبب در بررسی مسائل اجتماعی و انسانی، نادیده گرفتن عامل دین، به هر علتی که باشد، بیشک نوعی مخالفت با حقایق تاریخی تلقی خواهد شد. با توجه به اهمیت دینداری از یک سو و از سویی دیگر استیلای رسانهها در دنیای امروز، محور اصلی این پژوهش بررسی رابطه استفاده از تلویزیون ملی (داخلی) و تلویزیون ماهوارهای (خارجی) با میزان دینداری جوانان 18 تا 29 ساله شهر تهران است. در راستای این محور اصلی، رویکرد فرهنگی به رسانه و همچنین نظریات کاشت، برجستهسازی و اندیشههای متفکرانی همچون هوور، کارلسون، دریدا و پژوهشهای تجربیمتعدد موردبررسی قرار گرفت؛ بهطوری که در نهایت با توجه به مطالعات نظری و تجربی صورت گرفته، فرضیاتی تنظیم و در جامعهآماری مورد آزمون قرار گرفت. بهطور کلی برخی از مهمترین نتایج پژوهش بدین شرح است: میزان اعتقاداتدینی، عواطفدینی و مناسکدینی نشان میدهد که جوانان موردمطالعه از لحاظ دینداری دارای میانگینی بالاتر از حد متوسط هستند. بین میزان تماشا و استفاده از انواع برنامههای تلویزیون ماهوارهای و میزان دینداری رابطهای منفی و معنادار وجود دارد؛ این در حالی است که با افزایش میزان تماشای تلویزیون ملی و تماشای انواع برنامههای سرگرمکننده و خبری آموزشی تلویزیون ملی، بر میزان دینداری جوانان، افزوده میشود
کلیدواژههای فارسی مقاله
دینداری، رسانه، جوانان،تلویزیون ماهوارهای،تلویزیون ملی،
عنوان انگلیسی
Media and Religiosity among Youth
چکیده انگلیسی مقاله
Religion has had surprising and deep effects on human societies, especially its followers. When surveying social and human issues, ignoring religion agent –for whatever reason- is doubtlessly against historical facts. With regard to the importance of religiosity on the one hand and predominance of the media in today's worlds on the other, the main subject of this paper is to study the relationship between TV and satellite consumption and amount of religiosityof the youth between 18 to 29 years of age in Tehran. In line with this, cultural approach to the media , cultivation theory , and ideas of thinkers such as "Hoover", "Carlson", "Derrida" and several experimental investigations have been surveyed. Finally, with regard to experimental and theoretical studies, some hypotheses have been made and tested in the sampling population. Some of the most important results of this paper are as follows:
The amount of religious belief, religious feelings, and religious practices show that the average rate of religiosity is higher than medium level. Also, there is a significant negative correlation between the number of national and satellite TV programs and the amount of religiosity, while with the increase of national TV'sentertainment, news, and educational programs, the degree of the youths' religiosity improves.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دینداری, رسانه, جوانان,تلویزیون ماهوارهای,تلویزیون ملی
نویسندگان مقاله
شراره مهدی زاده |
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا (س)
فاطمه زارع غیاث آبادی |
کارشناس ارشد جامعهشناسی، دانشگاه الزهرا
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_1736_4f6b121a94d1d9bf8b4199d8dec8652e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات