این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 شهریور 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۲۳۱-۲۶۶
عنوان فارسی
شاخصهای اخلاق اسلامی در اخبار صداوسیما جهت افزایش اعتماد سیاسی مخاطبان به حکومت (مطالعه موردی: خبر ۲۱ شبکه اول سیما)
چکیده فارسی مقاله
اعتماد سیاسی یکی از انواع اعتماد است که به رابطه دولت و مردم میپردازد. افزایش اعتماد سیاسی موجب تعامل بیشتر مردم و دولت و افزایش مشارکت سیاسی میشود. به دلیل اهمیت رسانه ملی در هدایت افکارعمومی، پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد قیاسی به مطالعه چگونگی پوشش خبریِ مهمترین شاخصهای اخلاقیِ توصیهشده در دین اسلام به حاکمان اسلامی بهمنظور افزایش اعتماد سیاسی مخاطبان به حکومت سیاسی، در اخبار تلویزیونی صداوسیما پرداخته است. برای تحلیل دقیقتر و عینیترِ نمونههای موردمطالعه، از دادههای کمی نیز استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، بخشهای خبر تلویزیونی ساعت 21 شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران است که هر یک از اخبار در این بخش خبری، بهعنوان واحد مشاهده و واحد تحلیل در نظر گرفته شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، 92/25درصد از کل اخبار ساعت 21 شبکه اول سیما، به شاخصهای افزایش اعتماد سیاسی به حکومت بر اساس معیارهای اخلاق اسلامی پرداخته است و از این میزان، 09/38درصد مقولهها، به ویژگیهای فردیِ مسئولانِ حکومت اسلامی در جهت اعتمادافزاییِ مخاطبان به حکومت سیاسی در جامعه اشاره داشتهاند و مابقی یعنی 90/61درصد، رفتار مسئولین حکومت با مردم را موردتوجه قرار دادهاند. یافتهها نشان میدهد در همه تولیدات خبر تلویزیونی 21 شبکه اول شیما، به زیر مقولههای «داشتن تقوای الهی»، «پرهیز از رفاهزدگی و دنیاپرستی مسئولین حکومت»، «مداراکردن و رفق با مردم» و «قرارگیری هر شخص یا نهاد در جای خود» هیچ توجه و اشارهای نشده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رسانه،اخلاق اسلامی،اعتماد سیاسی،خبر،صداوسیما،
عنوان انگلیسی
Characteristics of Islamic Ethics in IRIB News to Increase the Political Trust of the Audience in the Government (Case Study: 21 O’clock News of Channel 1)
چکیده انگلیسی مقاله
Political trust is one of the types of trust that deals with the relationship between the government and the people. Increasing political trust will lead to greater interaction between the people and the government and increase political participation. Due to the importance of national media in guiding public opinion, the present study uses qualitative content analysis and a comparative approach to studying how news coverage has paid the most important ethical indicators recommended in Islam to Islamic rulers to increase audience political trust in political news at IRIB. Quantitative data have been used to analyze the samples more accurately and objectively. The statistical population of the study is the TV news sections of 21:00 of the First Channel of IRIB. Each of the news items in this news section is considered as a monitoring unit and an analysis unit. According to the research findings, 25.92% of the total news at 9 pm on the First Channel of the IRIB TV has dealt with the indicators of increasing political trust in the government based on Islamic ethics criteria. Individuals in charge of Islamic government have pointed to the government's political trust in society in order to increase audience trust, and the rest, 61.90 percent, have noted the government's treatment of the people. Otherwise that in news 21 covered the topics "having divine piety", "avoiding the welfare and secularism of government officials", "tolerating and sympathizing with the people" and "placing any person or institution in its place, no attention has been paid.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رسانه,اخلاق اسلامی,اعتماد سیاسی,خبر,صداوسیما
نویسندگان مقاله
مرتضی شمس |
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران
اردشیر زابلی زاده |
دانشیار دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_75644_55a7a9a7d28c24efd6f3d2dde63fb16b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات