این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 شهریور 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۳۸۹-۴۲۶
عنوان فارسی
تحلیل عناصر ارتباطی تبلیغات اسلامی از منظر قرآن کریم و احادیث با روش فراترکیب
چکیده فارسی مقاله
امروزه تبلیغات بخش جداییناپذیر و لاینفکی از حیات اجتماعی انسانها شده است. چراکه برای فروش محصولات، ایدهها و همچنین اشاعه یک تفکر یا نوآوری نیازمند همراهی و اقناع مردم و به تبع آن تبلیغ در مورد محصولات و یا ایدهها و تفکرات مورد نظر هستیم. اما یکی از کمبودهای جوامع اسلامی در دوران معاصر، شیوههای تبلیغات مبتنی بر ارزشها و معارف دین است. در زمینه تبلیغات از نگاه اسلام کارها و پژوهشهایی هر چند سلبی انجام شده است، اما پژوهش یا اثری مکتوب و جامعی یافت نمیشود که به تجمیع نظرات مطرح شده در زمینه تبلیغات بر اساس اسلام بپردازد؛ لذا پژوهش حاضر به دنبال شیوهها و راهبردهای جامع تبلیغاسلامی و همچنین منهیات دین از منظر قرآن و روایات است. در این پژوهش، محققین با استفاده از روش فراترکیب به منابع اصیل اسلامی مراجعه نموده و نهایتاً از میان 430 مقاله اولیه بدست آمده، 19 مقاله مناسب برای این موضوع کشف و استفاده شد که در ادامه با تحلیل مضمون آنها به کدگذاری و شناسایی مضامینپایه، سازماندهنده و فراگیر پرداخته شد. همچنین با استفاده از ادبیات علم ارتباطات فرآیند انتقال پیام به سه بخش فرستنده، محتوای پیام و گیرنده پیام تقسیم شد.در این پژوهش سعی شده است دستورات و شیوههای تبلیغ مورد تأیید اسلام در آیات و روایات مطابق با این سه بخش دستهبندی و عرضه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تبلیغ&،quot،،تبلیغات اسلامی&،quot،،قرآن&،quot،،روایات اهلبیت(ع)&،quot،،&،quot،،فراترکیب&،quot،،
عنوان انگلیسی
Analyzing the communicative elements of Islamic promotion from the perspective of the Holy Qur'an and hadiths with meta synthesis method
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays, advertising has become an inseparable part of human social life. Because in order to sell products, ideas, and also to spread a thought or innovation, we need people's support and persuasion, and accordingly we need to advertise about the desired products or ideas and thoughts. But one of the shortcomings of Islamic societies in the contemporary era is the methods of advertising based on religious values and teachings. In the field of advertising from the point of view of Islam, there have been works and researches, although negative, but there is no written and comprehensive research or work that summarizes the opinions raised in the field of advertising based on Islam; Therefore, the current research is looking for the comprehensive methods and strategies of Islamic promotion as well as the limitations of religion from the perspective of the Qur'an and hadiths. In this research, the researchers referred to the authentic Islamic sources using the meta synthesis method and finally, among the 430 initial articles obtained, 19 suitable articles for this topic were discovered and used, which were further analyzed to code and identify the basic, organizing themes. And it was comprehensive. Also, using the literature of communication science, the message transmission process was divided into three parts: the sender, the message content, and the message receiver. In this research, it has been tried to categorize and present the instructions and methods of promotion approved by Islam in the verses and traditions according to these three parts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تبلیغ&,quot,,تبلیغات اسلامی&,quot,,قرآن&,quot,,روایات اهلبیت(ع)&,quot,,&,quot,,فراترکیب&,quot
نویسندگان مقاله
محمد رضاعلی |
دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیهاسلام، تهران، ایران
سجاد ایمانی پور |
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، دانشکده هنر، رسانه و فضای مجازی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران
محمد رضا برزویی |
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران
علی الهی |
دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_77513_3a7a4987406581310d0186efa4a3ac37.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات