این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اقتصاد اسلامی، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۱۵۵-۱۸۴

عنوان فارسی فراترکیب چیستی هنر انقلاب اسلامی
چکیده فارسی مقاله انقلاب اسلامی ایران، از جمله بزرگ ‌ترین پدیده‌ های سیاسی- اجتماعی سده اخیر جهان محسوب می ‌شود که در کنار آثار خود در ابعاد مختلف زندگی، تأثیرات فراوانی را در ساحت هنر از خود به ‌جای گذاشته است. با این ‌وجود، یکی از مهم ‌ترین پرسش ‌هایی که پیش روی هنر انقلاب اسلامی قرار دارد، سؤال از چیستی آن است. مقاله حاضر تلاش کرده تا با استفاده از روش فراترکیب و بهره بردن از الگوی هفت مرحله ای ساندلوسکی و بارسو، از طریق تحلیل و بررسی مجموعه‌ ای از پژوهش ‌های مرتبط با موضوع خود، تقریر منسجمی از چیستایی هنر انقلاب اسلامی ارائه دهد که در آن اصول حاکم بر این هنر و نسبت آن با برخی از مبانی معرفتی انقلاب اسلامی موردتوجه قرار گرفته باشد. به ‌این ‌ترتیب در مقاله حاضر، پس از تحلیل و بررسی 39 اثر علمی، اعم از کتاب، مقاله، پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری، که حاصل مرور نظاممند مجموعه وسیعی از آثار علمی است، اصول و مبانی حاکم بر هنر انقلاب مبتنی بر منطق علل اربعه، در چهار بعد «فاعل» (هنرمند)، «غایت» (هدف تولید اثر هنری)، «فرم» و «محتوا» ارائه شده است. طبق این پژوهش، توحید محوری، کرامت تکوینی انسان، تعالی انسان، واقع گرایی، معاد باوری، هدفداری عالم و اراده مندی انسان، هدایت تشریعی انسان و ... از جمله مهم ترین مبانی حاکم بر هنر انقلاب اسلامی به شمار می روند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنر،زیبایی،انقلاب اسلامی،هنر انقلاب اسلامی،فراترکیب،

عنوان انگلیسی Meta-Synthesis of the Essence of Islamic Revolutionary Art
چکیده انگلیسی مقاله The Iranian Islamic Revolution stands as one of the major socio-political phenomena of the recent century, leaving significant impacts across various domains of life, including the sphere of art. Despite this, a key question facing the art of the Islamic Revolution pertains to its very essence. This article aims to present a coherent definition of the nature of Islamic Revolutionary art by employing the meta-synthesis method and utilizing the seven-stage model by Sandelowski and Barroso, analyzing a collection of studies related to this topic. Within this framework, the article examines the foundational principles governing this art and its relation to certain epistemological foundations of the Islamic Revolution.



Accordingly, based on a systematic review of a broad range of scholarly works—comprising 39 sources, including books, articles, master's theses, and doctoral dissertations—this study identifies the fundamental principles of revolutionary art using the framework of the four causes, which are organized into four dimensions: the "agent" (artist), "end" (purpose of creating the artwork), "form," and "content." This research finds that principles such as monotheism, the inherent dignity of humanity, human transcendence, realism, belief in the afterlife, the purposeful order of the universe, human agency, divine guidance, human liberation from servitude to anything but God, legislative human dignity, and the ultimate triumph of truth over falsehood constitute key foundations of the art of the Islamic Revolution.



Furthermore, principles such as the artist's status, their responsibility, their power to harness technology, the development of the individual, the strengthening of the family, social organization, and cultural formation are also identified as governing elements within this art.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هنر,زیبایی,انقلاب اسلامی,هنر انقلاب اسلامی,فراترکیب

نویسندگان مقاله محسن جوهری |
پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تهران، جمهوری اسلامی ایران

محسن لبخندق |
استادیار گروه فرهنگ و هنر دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تهران، جمهوری اسلامی ایران.


نشانی اینترنتی https://rc.isu.ac.ir/article_77766_1cb927bde4cc56d0dbef4318f5e0a496.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات