این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 13 مهر 1404
مطالعات اقتصاد اسلامی
، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۱۰۹-۱۵۴
عنوان فارسی
الگوی راهبردی مدیریت رسانههای اجتماعی در عرصه جهاد تبیین
چکیده فارسی مقاله
مدیریت رسانههای اجتماعی یکی از ضروریات حکمرانی رسانهای جمهوری اسلامی ایران است. باید بتوان از فرصتهای رسانههای اجتماعی نهایت بهره را برد و از سوی دیگر آسیبهای آن را کنترل کرده و به حداقل ممکن رساند. این امر با وجود فرمان جهاد تبیین مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) که بستر تحقق آن همین رسانهها هستند، ضرورت دوچندانی مییابد. بر این اساس در پژوهش حاضر تلاش شد، الگوی راهبردی مدیریت رسانههای اجتماعی در عرصه جهاد تبیین، طراحی شود. این پژوهش به صورت کلی با رویکرد کیفی انجام شده و جهت گردآوری دادهها از ادبیات و پیشینه تحقیق و از مصاحبه با خبرگان استفاده شده و همچنین از تحلیل مضمون برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای این پژوهش در قالب ابعاد اصلی، مؤلفهها و زیرمؤلفههای مدیریت رسانههای اجتماعی سامان یافتند. ابعاد اصلی مشتمل بر ماهیت، کنشگران، راهبردهای مواجهه، روشهای بازاریابی و رویکردهای تنظیمگری رسانههای اجتماعی به انضمام مؤلفههای کنش فعال در عرصه جهاد تبیین نیز استخراج گردید. همچنین الزامات پنجگانه استقرار این الگو نیز شناسایی گردید. بر اساس یافتههای این پژوهش رسانههای اجتماعی را میبایست بر اساس فهم ماهیت ویژه این رسانهها و مبتنی بر درگیرسازی تمام کنشگران اصلی آن سامان بخشید. برای مدیریت این رسانهها باید از یک طرف اصول تنظیمگری رسانهها را بازآرایی و بهروزرسانی نمود تا امکان راهبری، هدایت و کنترل فضا به دست آید و از طرف دیگر باید تحت رویکردهای مشارکتی فرآیندهای تولید و توزیع محتوای سالم را از طریق جریانسازی رسانهای، شبکهسازی اجتماعی و تعامل سازنده نهادها، نخبگان و مردم رونق بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رسانههای اجتماعی،مدیریت رسانه،جهاد تبیین،فضای مجازی،
عنوان انگلیسی
The strategic model of social media management in the field of explanation jihad
چکیده انگلیسی مقاله
Social media management is one of the essential issues of media governance in the Islamic Republic of Iran. It should be possible to take full advantage of the opportunities of social media and on the other hand, control its damage and reduce it to the minimum possible. This is doubly necessary despite the Supreme Leader's order of explanation Jihad, which the media are the basis for its realization. Based on this, in the present research, an attempt was made to present the model of strategic management of social media in the field of explanation jihad. This research was conducted with a qualitative approach in general, and literature and research background as well as interviews with experts were used to collect data. Also, thematic analysis method has been used as a data analysis method. The findings of this research were arranged in the form of main dimensions, components and sub-components of social media management. The main dimensions including the nature, actors, exposure strategies, marketing methods and regulatory approaches of social media along with the components of active action in the field of explanation jihad were also extracted. Also, the five requirements for the establishment of this model were identified. Based on the findings of this research, social media should be organized based on understanding the special nature of these media and based on the involvement of all its main actors. In order to manage these media, on the one hand, the principles of media regulation must be rearranged and updated in order to obtain the possibility of leading, guiding and controlling the space, and on the other hand, the processes of producing and distributing healthy content through media streaming, social networking, and the constructive interaction of institutions, elites and the people should be strengthened.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رسانههای اجتماعی,مدیریت رسانه,جهاد تبیین,فضای مجازی
نویسندگان مقاله
سید جواد امینی |
دانشیار، گروه مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، جمهوری اسلامی ایران
محمد محمدیان |
دکترای تخصصی مدیریت منابع انسانی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیۀالله عجاللهتعالیفرجه، تهران، جمهوری اسلامی ایران
حجت سلیم |
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_77669_0897936ae3ba9c3e40f5459e7b65fb2d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات