این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۵، شماره ۵۵، صفحات ۱۳۱-۱۵۸

عنوان فارسی فرا تحلیل مطالعات ارتباط سبک های فرزند پروری والدین و میزان هویت دینی دانش آموزان در ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: سبکهای فرزندپروری از عوامل مؤثر در شکل‌گیری هویت دینی فرزندان به شمار می‌روند. این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بین سبکهای فرزندپروری و هویت دینی فرزندان در ایران، در بازۀ زمانی 1393 تا 1403 انجام شد. روش: مطالعۀ حاضر به شیوۀ فراتحلیل و با رویکرد کاربردی انجام شده است. از میان 19 پژوهش مرتبط با موضوع، 11 مطالعه که دارای سنجه‌های پایا و مرتبط با متغیّرهای مدّ نظر بودند، انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار س.ام.ای استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیلها نشان‌دهندۀ ناهمگنی اندازۀ اثر در مطالعات منتخب و نبود سوگیری نشر بودند. همچنین متغیّرهای تعدیلگر مانند سال انجام پژوهش و مکان جغرافیایی بر نتایج تأثیرگذار بودند. اندازۀ اثر کلی به‌دست‌آمده برای رابطۀ بین سبکهای فرزندپروری و هویت دینی برابر با 0.312 بود که بر اساس نظام تفسیری کوهن، در سطح متوسط ارزیابی شد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، سبکهای فرزندپروری، به ویژه سبک مقتدرانه، می‌توانند نقش مهمی در تقویت هویت دینی ایفا کنند. پیشنهاد می‌شود نهادهای آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای، برنامه‌های مداخله‌ایرا  برای ترویج این سبک در خانواده‌ها طراحی کنند. همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی والدگری دینی و ادغام مفاهیم تربیت دینی در مشاوره‌های مدارس می‌تواند به ارتقای هویت دینی نسل نوجوان کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرا تحلیل،سبک های فرزند پروری والدین،هویت دینی،دانش آموزان،ایران،

عنوان انگلیسی Meta-analysis of studies on the relationship between parenting styles and students' religious identity in Iran.
چکیده انگلیسی مقاله The Impact of Parenting Styles on Children's Religious Identity in Iran: A Meta-Analysis

Parenting styles are one of the most significant factors influencing children's psychological, social, and religious development. Parents, as the primary behavioral role models, play a crucial role in shaping children's values and religious beliefs. Parenting methods can either strengthen or weaken religious identity by creating an environment where children internalize religious norms and teachings.

This study, conducted using a meta-analysis approach, examines the relationship between parenting styles and religious identity in Iran from 2016 to 2024. Among 19 relevant studies, 11 that met reliability criteria were selected. Data were analyzed using CMA software, and findings indicated that the effect size of parenting styles on religious identity was 0.312, which, according to Cohen’s interpretation framework, is considered a moderate effect. Moreover, moderating variables such as the year and location of the study had a significant impact on the results. These findings highlight that parenting styles are a crucial factor in shaping and reinforcing children's religious identity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فرا تحلیل,سبک های فرزند پروری والدین,هویت دینی,دانش آموزان,ایران

نویسندگان مقاله محمد رضا حشمتی |
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشکده حقوق و علوم انسانی، دانشگاه کاشان. کاشان، ایران.

اسدالله بابایی فرد |
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان،ایران

محسن نیازی |
استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران


نشانی اینترنتی https://ciu.nahad.ir/article_1393_6d1554344113b324934ee250e8f9844e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات