این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 6 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۵، شماره ۵۵، صفحات ۱۰۷-۱۳۰
عنوان فارسی
تأثیر دلالتهای فرهنگی و تربیتی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر تقویت فرهنگ و هویت انقلابی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی مقاله
هدف:
این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفهها یا دلالتهای فرهنگی و تربیتی بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی و بررسی تأثیر آنها بر تقویت فرهنگ و هویت انقلابی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شده است.
روش:
روش پژوهش ترکیبی شامل تحلیلهای کیفی و کمّی بود. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامۀ محققساخته است که روایی آن، 96 درصد آلفای کرونباخ بود. جامعۀ آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر تهران و جامعۀ نمونۀ پژوهش، تعداد 300 نفر از دانشجویان پردیسهای شهید چمران، شهید بهشتی و شهدای مکه دانشگاه فرهنگیان تهران در نظر گرفته شده است.
یافتهها:
دلالتهای فرهنگی و تربیتی بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی نقش مهمی در تقویت هویت انقلابی و فرهنگ دانشجویان دارند. اجرای مفاهیم بیانیه در برنامههای آموزشی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان میتواند به تقویت هویت فرهنگی و انقلابی دانشجویان کمک کند.
نتیجهگیری:
نتایج پژوهش نشان میدهد دانشجویان فرهنگیان بیشترین امتیاز را (82/3 از 5) به کمک کردن بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی به تقویت فرهنگ انقلابی در جامعه اختصاص دادهاند. نکتۀ قابل تأمل اینکه 6/47 درصد دانشجویان، امکانات و ظرفیتهای دانشگاه فرهنگیان را برای اجرای مفاهیم فرهنگی و تربیتی بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی، کم یا خیلی کم ارزیابی کردهاند. از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، اجرای برنامههای کوتاهمدت و میانمدت جامع در حوزۀ فرهنگ و اخلاق با 3/31 درصد، بیشترین اهمیت را در حوزۀ مفاهیم فرهنگی و تربیتی بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی،دلالتهای فرهنگی و تربیتی،هویت انقلابی و فرهنگی،دانشگاه فرهنگیان،توسعه پایدار،
عنوان انگلیسی
The impact of the cultural and educational implications of the Second Step Statement of the Islamic Revolution on strengthening the revolutionary culture and identity of Farhangian University students
چکیده انگلیسی مقاله
This paper aims to identify the cultural and educational components and implications of the Second Step Statement of the Islamic Revolution and to examine their impact on strengthening revolutionary culture and identity among students of Farhangian University. The research method is a mixed method including qualitative and quantitative analyses and the statistical population is students of Farhangian University in Tehran. The data collection tool included researcher-made questionnaires. The results of the study show that the cultural and educational implications of the Second Step Declaration of the Islamic Revolution play an important role in strengthening the revolutionary identity and culture of students. Accordingly, the students of the Faculty of Arts have assigned the highest score, 3.28 out of 5, to the contribution of the Second Step Declaration of the Islamic Revolution to strengthening revolutionary culture in society. It is noteworthy that 47.6% of students have evaluated the facilities and capacities of Farhangian University for implementing the cultural and educational concepts of the Second Step Declaration of the Islamic Revolution as either low or very low. Implementing comprehensive short-term and medium-term programs in the field of culture and ethics is of the greatest importance with 31.3% in the field of paper subject
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی,دلالتهای فرهنگی و تربیتی,هویت انقلابی و فرهنگی,دانشگاه فرهنگیان,توسعه پایدار
نویسندگان مقاله
حسن حاجی زاده اناری |
استادیار گروه آموزش معارف اسلامی؛ دکترای علوم سیاسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران. تهران، ایران
مهدی رضایی |
استادیار گروه آموزش علوم تربیتی؛ دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران. تهران،
محمدمهدی نامی |
دانشجوی کارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران. تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://ciu.nahad.ir/article_1394_859ccf0a9ff55d1e8bdbca135950e909.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات