این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 8 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۵، شماره ۵۵، صفحات ۸۵-۱۰۶
عنوان فارسی
شناسایی پنداشتها، شرایط اجرا و مولفههای جهاد تبیین از منظر معلمان و دانشجومعلمان استان هرمزگان
چکیده فارسی مقاله
هدف:
این مطالعه، پنداشتها و شرایط اجرا و مؤلفههای جهاد تبیین را از منظر معلمان و دانشجومعلمان استان هرمزگان بررسی کرده و هدف اصلی آن، شناسایی و تحلیل نظرات و تجربیات این گروهها در رابطه با چالشها و زمینههای مؤثر در اجرای جهاد تبیین بوده است.
روش:
در پژوهش حاضر از روش نمونهگیری هدفمند مبتنی بر معیار اشباع نظری استفاده شد و دادهها با مصاحبههای عمیق جمعآوری و تحلیل کدگذاری کیفی انجام گرفت. جامعۀ تحقیق شامل 13 نفر از معلمان، دانشجومعلمان و کارشناسان خبرۀ آموزشوپرورش در حوزۀ جهاد تبیین در سطح استان بود. برای اعتبارسنجی دادهها، از روش مسیر ممیّزی بهره گرفته شد.
یافتهها:
پنج مقولۀ اصلی در پنداشتهای مرتبط با جهاد تبیین وجود دارد: 1. آگاهیسازی و رفع سوءبرداشتها(سطح آگاهی عمومی)؛ 2. امیدآفرینی و تحولسازی در جامعه؛ 3. تبیین مسائل و ارائۀ راهکار با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود؛ 4. دشمنشناسی و حمایت از انقلاب اسلامی؛ 5. لزوم توسعۀ فرهنگسازی و فضاسازی مناسب. همچنین، 11 مؤلفه برای شرایط اجرا شناسایی شد؛ از جمله: نقشآفرینی همگانی، تفکر تحولآفرین، اتخاذ روحیۀ شجاعت و صداقت، برنامهریزی منطقی، بهرهگیری از ظرفیتهای جامعه و برگزاری اردوهای تبیینی.
نتیجهگیری:
نتایج این مطالعه میتواند به بهبود فرایند جهاد تبیین و ارتقای فرهنگسازی در جامعه کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پنداشت &apos،،&apos، جهاد تبیین &apos،،&apos،مولفه &apos،،&apos، معلمان &apos،،&apos،داشجویان،
عنوان انگلیسی
Identification of perceptions, implementation conditions, and components of the jihad of clarification from the perspective of teachers and student teachers in Hormozgan Province
چکیده انگلیسی مقاله
This study explores perceptions, implementation conditions, and components of Jihad Tabyeen from the perspectives of teachers and student teachers in Hormozgan Province. The main goal is to identify and analyze the views and experiences of these groups regarding the challenges and effective factors in executing Jihad Tabyeen. The research population consisted of 13 individuals, including teachers, student teachers, and experienced education experts involved in Jihad Tabyeen at the provincial level. Purposeful sampling based on the saturation criterion was employed, and data were collected through in-depth interviews and analyzed using qualitative coding methods. To ensure validity, the peer review method used.
The results revealed five main categories related to perceptions of Jihad Tabyeen: 1-awareness-raising and correcting misconceptions (public awareness level), 2- fostering hope and transformational change in society, 3- elucidating issues and proposing solutions utilizing existing capacities4-enemy recognition and supporting the Islamic revolution, 5-the necessity of developing a culture and appropriate environmental building. Additionally, eleven implementation condition components were identified, including the role of public participation, transformational thinking, adopting a spirit of bravery and honesty, logical planning, utilization of societal capacities, and organizing Tabyini camps. This study aims to improve the process of Jihad Tebyīn and promote cultural development in society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پنداشت &apos,,&apos, جهاد تبیین &apos,,&apos,مولفه &apos,,&apos, معلمان &apos,,&apos,داشجویان
نویسندگان مقاله
اسحق شیرین کام |
استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران
مختار ذاکری |
دانشیار گروه اموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران .ایران
علی بهرامشاهی |
استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران
نشانی اینترنتی
https://ciu.nahad.ir/article_1391_ea2d838666f8e06ba1fcbc460ea809df.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات