این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 12 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۵، شماره ۵۵، صفحات ۳-۳۰
عنوان فارسی
شناسایی موانع مشارکت و همنوایی تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف:
با وجود اینکه مشارکت و همنوایی در کلاس میتواند آثار مثبتی در یادگیری دانشجویان به همراه داشته باشد، اغلب بسیاری از آنان انگیزۀ کمتری برای شرکت در این برنامهها دارند. هدف از این مقاله، شناسایی عواملی است که مانع مشارکت و همنوایی تحصیلی در میان دانشجویان میشود.
روش:
پژوهش حاضر با تبعیت از پارادایم تفسیری، دارای رویکرد کیفی جهتدار به روش تحلیل مضمون است. روش انتخاب مشارکتکنندگان برای مصاحبه، به صورت نمونهگیری قضاوتی و نمونهگیری گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در نهایت تعداد 12 نفر از دانشجویان به این منظور در نظر گرفته شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته انجام شد و تحلیل دادهها به شیوۀ کدگذاری صورت گرفت.
یافتهها:
با مرور چندباره و تحلیل مصاحبههای مکتوبشده، موانع مشارکت و همنوایی تحصیلی در 161 واحد معنایی، 65 رمز، 10 طبقه و چهار درونمایه استخراج شدند.
نتایج:
عوامل متعددی مانند کیفیت روابط استاد- دانشجو، محتوای آموزشی، توانایی در خودتنظیمی، انگیزش عاطفی و روش تدریس اساتید، بر مشارکت و همنوایی تحصیلی دانشجویان تأثیر میگذارند. رفع موانع رفتاری، عاطفی و شناختی و ارتقای محیط آموزشی و انگیزه، میتواند نقش مهمی در بهبود فعالیتهای علمی دانشجویان داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژه مشارکت تحصیلی،همنوایی تحصیلی،تحلیل محتوا،موانع،دانشجو،
عنوان انگلیسی
Identifying barriers to student participation and academic compliance
چکیده انگلیسی مقاله
Despite the fact that participation and engagement in the classroom can have positive effects on student learning, many of them are often less motivated to participate in these programs. The purpose of this article is to identify factors that hinder participation and engagement in education among students. The present study, following the interpretive paradigm, has a qualitative approach oriented to content analysis. The method of selecting participants for interviews was continued through judgmental sampling and snowball sampling until theoretical saturation was reached. Finally, 12 students were considered for this purpose. Data collection was carried out using semi-structured interviews and data analysis was carried out by coding. By reviewing and analyzing the written interviews several times, barriers to participation and engagement in education were extracted in 161 semantic units, 65 codes, 10 categories, and 4 themes. The results showed that the teaching method, literacy level, personality, and ability of professors to create an interactive atmosphere in the classroom have the greatest contribution to the level of participation in research activities and students' compatibility with each other.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کلیدواژه مشارکت تحصیلی,همنوایی تحصیلی,تحلیل محتوا,موانع,دانشجو
نویسندگان مقاله
زینب طولابی |
گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
زینب بدرئی |
گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
نشانی اینترنتی
https://ciu.nahad.ir/article_1395_c1056b73d7100b5439b225ab5cf52c8d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات