|
مدیریت در دانشگاه اسلامی، جلد ۵، شماره ۱۲، صفحات ۴۱۷-۴۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مؤلفههای رفتار فرانقشی در سازمانهای آموزشی از منظر آموزههای اسلام |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفههای رفتار فرانقشی در سازمانهای آموزشی از منظر اسلام است. رفتار فرانقشی رفتاری داوطلبانه است، از انتظارات رسمی نقش فراتر رفته و مستقیماً به وسیله سیستمهای پاداش رسمی سازمان شناسایی نمیشود. روش: روش پژوهش، بررسی اسناد و مدارک و تحلیل محتوای کیفی به شیوۀ استقرایی- قیاسی است. بدین منظور با استفاده از کدگذاری باز، دادههای لازم از منابع اسلامی جمعآوری و مؤلفهها معیّن شده است. یافتهها:مهمترین مؤلفههای به دست آمده عبارتند از: وساطت معطوف به خیر، واکنش متعالی، اهتمام به نیکی مضاعف، اهتمامات معنوی، مساعدت پیش از طلب، همیاری هدفمند، تقویت روحیه و نشاط کاری، پرهیز از بزرگنمایی مشکلات، نقش سازنده در انتقاد و پیشنهاد و... . مبانی این مؤلفهها نیز بر سه محور اساسی اعتقاد به حضور خداوند، باور معاد(ثبت اعمال) و محدودیت فرصت استوار است. نتیجه گیری: رفتارهای فرانقشی در دو شکل ایجابی و اجتنابی و به صورت فراکنشی، واکنشی و گاهی دوگانه بروز مییابند. نیت خالصانه و جلب رضای الهی نیز از شرایط مطلوبیت رفتار فرانقشی است؛ رفتارهایی که علاوه بر مد نظر داشتن افزایش اثربخشی در سازمان، بر رشد و تعالی فردی نیز تأکید میورزند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
a |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
a |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
a |
|
نویسندگان مقاله |
نیکو دیالمه | دکترای علوم و مطالعات اسلامی، استادیار گروه علوم تربیتی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق ع پردیس خواهران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
مونا افضلی قادی | afzali qadi کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق ع پردیس خواهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://miu.nahad.ir/article_381_44681052394ceda758d5178db412d78f.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1077/article-1077-356959.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|