این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 28 آبان 1404
فقه و اصول
، جلد ۵۷، شماره ۲، صفحات ۲۰۱-۲۳۲
عنوان فارسی
واکاوی معنای عفت در دانش فقه و اخلاق
چکیده فارسی مقاله
مسئلهٔ کانونی این مقاله تحلیل معنای عفت در دو دانش فقه و اخلاق اسلامی است. عفت در مصطلح اخلاقی، «خویشتنداری در برابر تمایلات نفسانی» و میانهروی در بهرهگیری از قوۀ شهویه است و التزام به آن متوقف بر التزام به تعبدیات مذهبی خاص نیست و با حکومت عقل بر خواهشهای نفسانی محقق میشود. اما در دانش فقه، با یک معنای تضییقشدهترِ فقهی نیز مواجهایم، که برخی از فقیهان مطرح کردهاند. مطابق این معنای فقهی، عفت با ترک محرمات شرعی حاصل میشود، چه عقل مستقل به ناشایستگی آنها حکم کند یا نه. درنتیجه عفیف نهتنها از محرمات قابل اثبات از طریق عقل اجتناب میکند، بلکه از محرماتی که عقل در خصوص آنها ساکت است نیز دوری خواهد گزید. این فقیهان اصطلاح اخلاقی عفت را نوپدید شمرده و اجازهٔ حمل متون دینی بر این اصطلاح را نمیدهند، اما به نظر میرسد با توجه به شواهد لغوی و استعمال مشتقات قرآنی و روایی واژهٔ عفت، اصطلاح اخلاقی با معنای لغوی عفت انطباق دارد، درنتیجه اصطلاح فقهی این دسته از فقیهان از حقیقت لغویه فاصله داشته و حقیقت متشرعی در دانش فقه پیدا شده است؛ برایناساس بدون قرینه نمیتوان متون دینی را مطابق با معنای فقهی مذکور تفسیر کرد و در این میان فهم فقیهانی که عفت را مانند علمای اخلاق تفسیر کردهاند، صحیحتر به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عفت،فقه،اخلاق،تمایلات نفسانی،
عنوان انگلیسی
An Inquiry into the Meaning of ‛IIffat (Chastity or Modesty) in the Fields of Jurisprudence and Ethics
چکیده انگلیسی مقاله
The main concern of the present paper is to analyze the meaning of chastity in the two fields of Islamic Jurisprudence and ethics. In ethical discourse, chastity refers to self-restraint in face of sensual desires and maintaining moderation in sexual urges. Upholding this virtue is seen as a function of reason over basic desires, and does not require adherence to specific religious rituals. However, in jurisprudence, a narrower definition is provided by some jurists. According to this definition, chastity is achieved through refraining from prohibited acts (based on Islamic law), regardless of the acts being deemed immoral by reason independently. As a result, a chaste person avoids not only the prohibitions that can be approved by reason, but also the ones for which reason remains silent. This group of jurists consider the ethical expression of chastity to be an innovation and reject its application to scripture. However, it seems that based on lexical evidence and the usage of the term and its derivatives in the Qur’an and
ḥadīth
, the ethical definition adopted by these jurists departs from the lexical reality and establishes a conventional religious usage (
Mutasharriʿ
) in the field of jurisprudence. Therefore, in the absence of contextual evidence, religious scripture cannot be interpreted based on the aforementioned jurisprudential meaning, and here the understanding of jurists who interpret chastity similar to ethics scholars seems to be the more accurate view.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عفت,فقه,اخلاق,تمایلات نفسانی
نویسندگان مقاله
مهدی شجریان |
استادیار گروه مطالعات عدالت اجتماعی، پژوهشکدهٔ مطالعات تمدنی و اجتماعی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_45027_ad091744e47007c37f0640773b14477a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات