این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 شهریور 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۴۴-۱۵۰
عنوان فارسی
تبیین روابط میان جذابیت چهره، رفتار ضد اجتماعی و توجیه اخلاقی تقلب مالی
چکیده فارسی مقاله
زمینه:
تقلب در گزارشگری مالی یکی از رفتارهای غیراخلاقی در فرایند تصمیم گیری مدیران شرکت ها است. اخلاقی جلوه دادن تقلب و توجیه اخلاقی آن، عملی ناپسندتر از انجام تقلب است. مطالعات نشان می دهند که ویژگی های چهره ، نشانه ای مهم در تشخیص رفتارهای های غیر اخلاقی در افراد است. از این رو، هدف این پژوهش آن است تا روابط میان جذابیت چهره مدیران، رفتار ضد اجتماعی و اخلاقی جلوه نمودن تقلب مالی را مورد مطالعه قرار دهد.
روش:
روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ جمع آوری داده ها توصیفی و از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری شامل شامل کارکنان و رؤسای شعب بانک کارآفرین می باشد. از این جامعه ، نمونه ای شامل
288
نفر انتخاب گردید. روش نمونه گیری نیز از نوع تصادفی است. ابزار مورد استفاده برای اندازه گیری متغیرها پرسش نامه می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس آمار توصیفی و معادلات ساختاری انجام شده است.
یافته ها :
نتایج این پژوهش نشان می دهد جذابیت چهره که از طریق نسبت عرض به ارتفاع صورت اندازه گیری می شود، رابطه ای مثبت و معنی دار با رفتار ضد اجتماعی و توجیه اخلاقی تقلب مالی دارد. هم چنین شواهد تایید می نمایند که رفتار ضد اجتماعی تاثیر مثبت و معنی داری بر توجیه اخلاقی تقلب مالی دارد.
نتیجه گیری :
رفتارهای غیر اخلاقی را می توان بر اساس ویژگی های چهره افراد تشخیص داد. با افزایش نسبت عرض به ارتفاع صورت، افراد تمایل بیشتری به انجام رفتارهای غیر اخلاقی دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جذابیت چهره، رفتار ضد اجتماعی ، توجیه اخلاقی و تقلب
عنوان انگلیسی
Explaining the Relationships between Facial Attractiveness, Antisocial Behavior, and Moral Justification of Financial Fraud
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Fraud in financial reporting is one of the unethical behaviors in the decision-making process of firms’ managers. Ethicalizing and justifying fraud is a more reprehensible act than committing fraud. Studies show that facial features are an important sign in detecting unethical behaviors in individuals. Therefore, the purpose of this paper is to study the relationships between facial attractiveness of managers, antisocial behavior, and ethicalizing financial fraud.
Method:
The research method is applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of data collection. The statistical population includes employees and branch managers of Karafarin Bank. A sample of 486 people was selected from this population. The sampling method is also random. The instrument used to measure variables is questionnaire. Data analysis was performed based on descriptive statistics and structural equations.
Results
: The results of this study show that facial attractiveness, measured by the ratio of facial width to height, has a positive and significant relationship with antisocial behavior and moral justification of financial fraud. Evidence also confirms that antisocial behavior has a positive and significant effect on the moral justification of financial fraud.
Conclusion
: Unethical behaviors can be identified based on the facial features of individuals. With an increase in the ratio of facial width to height, individuals are more inclined to engage in unethical behaviors
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Facia Attractiveness, Antisocial Behavior, Moral Justification, Fraud
نویسندگان مقاله
رضا راضی زاده | R Razizadeh
Ph.D. Student, Department of Accounting, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
دانشجوی دوره دکتری گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
بهمن بنی مهد | B Banimahd
Department of Accounting, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
سید حسین حسینی | Seid Hossein Hosseini
Department of Accounting, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
مهدی مرادزاده فرد | Mehdi Moradzadehfard
Department of Accounting, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-945-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات