این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۰۶-۱۱۴
عنوان فارسی
نقش اخلاقیات نوظهور کسب و کار در مدل نوآوری فراکتال پایدار
چکیده فارسی مقاله
زمینه:
کسب و کارها در دهه اخیر دستخوش تغییراتی در پاردایمها و الگوهای تصمیمگیری مخصوصا در بطن فعالیت خود یعنی نوآوری شده اند. یکی از مباحث نوین
"
نوآوری فراکتال پایدار" است که چالشهای اخلاقی نوظهوری را به همراه خواهد داشت و تصمیمگیرندگان برای پیاده سازی آن در سامانه ها با آن روبرو خواهند شد. لذا هدف پژوهش شناخت مولفههای اخلاقی نوظهور و نقش آنها در مولفه های کانونی مدل نوآوری فراکتالی پایدار است.
روش:
این پژوهش اکتشافی است. جامعه تحقیق خبرگان حوزۀ کسب و کار های فعال در پارک های فناوری تهران بودند که 5 نفر از انها با روش نمونهگیری غیراحتمالی و قضاوتی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند.
ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود.
تجزیه و تحلیل اطلاعات با بکارگیری روشهای ریاضیاتی
SWARA
و
ARAS
و محاسبه توسط نرم افزار اکسل
انجام شد.
یافته ها:
از لحاظ وزن شاخصها، مولفههای "اخلاق در اقتصاد دیجیتال"،"اخلاق در مولفههای نوظهور"،"اخلاق در محیط کار" و "اخلاق در جهانیسازی"دارای بیشترین وزن(بالای 1/0)و از نظر مطلوبیت مولفههای کانونی به ترتیب مولفه"هم
آفرینی با ذینفعان
"، "تحول درمقیاس بزرگ"،"نوآوری صرفهجو"و"بهرهوری منابع"حائز درجه بالای اهمیت (بیشتر از 02/0) شدند از اینرو سامانهها میبایست در تحلیلهای خود به آنها بیشتر توجه داشته باشند.
نتیجه گیری:
باید در نظر داشت که نوآوری فراکتال پایدار مستلزم تغییر در طرز فکر و رفتار در تمام سطوح سامانهها است. لذا مدیران اجرایی با در نظر گرفتن مباحثی مانند ملاحظه های اخلاقی باید به ترویج آگاهی، آموزش و پاسخگویی و فرهنگ اخلاقی بپردازند .
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاقیات نوظهور، اخلاق کسب و کار، نوآوری فراکتالی پایدار
عنوان انگلیسی
The Role of Emerging Business Ethics in the Sustainable Fractal Innovation Model
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
In the last decade, Businesses have undergone changes in paradigms and decision-making patterns in the last decade, especially in the core of their activity, namely innovation. One of the new topics is "sustainable fractal innovation", which will bring emerging ethical challenges and decision-makers will face it to implement it in systems. Therefore, the aim of the research is to identify emerging ethical components and their role in the focal components of the sustainable fractal innovation model.
Method:
This is an exploratory study. The research community was experts in the field of businesses active in Tehran technology parks, 5 of whom were selected as research samples using non-probability and judgmental sampling methods. The data collection tools were structured interviews and a researcher-made questionnaire. Information analysis was performed using SWARA and ARAS mathematical methods and calculations were performed using Excel software
.
Results:
In terms of the weight of the indicators, the components of "ethics in the digital economy", "ethics in emerging components", "ethics in the workplace" and "ethics in globalization" had the highest weight (above 0.1) and in terms of the desirability of the focal components, the components of "co-creation with stakeholders", "large-scale transformation", "frugal innovation" and "resource efficiency" had a high degree of importance (more than 0.02), respectively. Therefore, systems should pay more attention to them in their analyses.
Conclusion:
It should be noted that sustainable fractal innovation requires changes in mindset and behavior at all levels of the system. Therefore, executives should promote awareness, education, accountability, and an ethical culture, taking into account issues such as ethical considerations
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emerging Ethics, Business Ethics, Sustainable Fractal Innovation
نویسندگان مقاله
امیر مهربان پژوه | Amir MehrbanPajouh
Ph.D. in Industrial Management, Production and Operation, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Iran
دانش آموختۀ دکتری مدیریت صنعتی، گرایش تولید و عملیات ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، ایران
قنبر عباس پور اسفدن | Ghanbar Abbaspour Esfeden
Department of Industrial Management, Faculty of Management, South Tehran Branch, Azad Islamic University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی | Gholam Reza Hashemzadeh
Department of Industrial Management, Faculty of Management, South Tehran Branch, Azad Islamic University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
اصغر مشبکی اصفهانی | Asghar Moshabaki Esfahani
Department of Business Administration, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، ایران
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-3209-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات