این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 شهریور 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۹۷-۱۰۵
عنوان فارسی
پیشبینی نگرش نسبت به سازمان با استفاده از مولفههای اخلاق حرفهای
چکیده فارسی مقاله
زمینه:
نگرشهای کارکنان نسبت به سازمان باعث میشوند که فرد بتواند خود را با محیط کاری و جهان تطابق دهد؛ از تنبیه بگریزد و پاداش کسب کند به عبارتی این نگرشها متاثر از اصول اخلاق حرفهای در سازمان است که مبنای رفتارهای آینده افراد به حساب می
آید و به فرد در تطابق با شرایط کاری و محیط سازمانی کمک میکنند. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیش
بینی نگرش نسبت به سازمان با استفاده از مولفههای اخلاق حرفهای انجام گردید.
روش:
روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت هواپیمایی تابان در شهر مشهد و تهران بودند که از بین آنها با استفاده از فرمول کوکران 132 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای استاندارد اخلاق حرفهای (16 سوال) و نگرش نسبت به سازمان (20 سوال) بودند. دادهها با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها:
نتایج حاصل نشان داد که اخلاق حرفهای بر نگرش نسبت به سازمان تاثیر مثبت و معناداری میگذارد. (
r
برابر با 73/0) و همچنین نتایج نشاندهنده این است که ابعاد اخلاق حرفهای (مسئولیتپذیری، صادق بودن، عدالت و انصاف، وفاداری، برتریجویی، احترام به دیگران، همدردی با دیگران و رعایت احترام نسبت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی) بر نگرش نسبت به سازمان تاثیر معنادار و مثبتی میگذارد.
نتیجهگیری:
اگر مدیران شرکت هواپیمایی تابان با نهادینهسازی اصول اخلاق حرفهای پایبند باشند و توجه لازم را داشته باشند، آنگاه میتوان انتظار داشت که نگرش کارکنان نسبت به سازمان مطلوبتر گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاقحرفهای، نگرش نسبت به سازمان، شرکت هواپیمایی تابان
عنوان انگلیسی
Predicting Attitude Towards the Organization Using the Components of Professional Ethics
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Employees' attitudes towards the organization enable the individual to adapt to the work environment and the world; to escape punishment and to gain rewards. In other words, these attitudes are influenced by the principles of professional ethics in the organization, which are the basis for future behaviors of individuals and help the individual adapt to working conditions and the organizational environment. Therefore, the present study was conducted with the aim of predicting attitudes towards the organization using the components of professional ethics
.
Method
:
The present study method is descriptive-correlational. The statistical population of the study was Taban Airlines employees in Mashhad and Tehran, from whom 132 people were selected as the research sample using the Cochran formula using a simple random sampling method. The research tools were standard professional ethics questionnaires (16 questions) and attitude towards the organization (20 questions). The data were analyzed using the partial least squares technique using SmartPLS software
.
Results
:
The results showed that professional ethics have a positive and significant effect on attitude towards the organization. (r=0.73) and the results also indicate that the dimensions of professional ethics (responsibility, honesty, justice and fairness, loyalty, superiority, respect for others, sympathy for others and respect for social values and norms) have a significant and positive effect on attitude towards the organization
.
Conclusion
:
If the managers of Taban Airlines adhere to the institutionalization of professional ethics and pay the necessary attention, then it can be expected that the attitude of employees towards the organization will become more favorable
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Professional Ethics, Attitude Towards the Organization, Taban Aviation Company
نویسندگان مقاله
سعید خیاط مقدم | Saeed Khayat moghadam
Department of Public Manaegemnt, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
گروه مدیریت، دولتی، دانشکده حسابداری مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
ریحانه رمضانی تبادکان | Reihaneh ramezani tabadkan
Department of Public Manaegemnt, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-3189-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات