مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۴۴-۵۶

عنوان فارسی اثربخشی «بسته توانبخشی شناختی» بر حافظه شنیداری، رشد حرکتی و سرعت پردازش در کودکان دارای آسیب شنوایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: عدم توجه به حافظه شنیداری، رشد حرکتی و سرعت پردازش در کودکان دارای آسیب شنوایی می‌تواند به تدریج منجر به افت این مهارت‌ها و اثرات منفی در زندگی این کودکان شود. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی "بسته توانبخشی شناختی" بر حافظه شنیداری، رشد حرکتی و سرعت پردازش در کودکان 8 تا 12 ساله دارای آسیب شنوایی بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل 176 کودک دارای آسیب شنوایی تحت پوشش اداره بهزیستی در شهرستان ابهر بودند. از میان آن‌ها 30 کودک به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به 2 گروه مداخله (15 تن) و کنترل (15 تن) به روش تصادفی ساده و بر اساس جدول اعداد تصادفی تقسیم شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه جمعیت‌شناختی، "آزمون رشد حرکتی لینکلن-اوزرتسکی"
 (Lincoln- Oseretsky Motor Development Test) و "مقیاس هوش وکسلر برای کودکان -ویرایش پنجم"                                  (Wechsler Intelligence Scale for Children–Fifth Edition) بود. روایی ابزارها با استفاده از شاخص روایی محتوا و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ بررسی شد. "بسته توانبخشی شناختی" برای گروه مداخله 8 جلسه در 45 دقیقه‌ انجام شد. داده‌ها در نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 25 تحلیل شد. 
یافته ها: "بسته توانبخشی شناختی" در گروه مداخله سبب بهبود معنادار حافظه شنیداری شد (05/0>P). تأثیر "بسته توانبخشی شناختی" بر رشد حرکتی، نیز در گروه مداخله معنادار بود (05/0>P). همچنین اجرای "بسته توانبخشی شناختی" باعث افزایش معنادار سرعت پردازش کودکان دارای آسیب شنوایی در گروه مداخله شد (05/0>P).
نتیجه گیری: "بسته توانبخشی شناختی" می‌تواند به بهبود حافظه شنیداری، رشد حرکتی و سرعت پردازش در کودکان دارای آسیب شنوایی کمک کند. لذا پیشنهاد می‌شود این مداخلات در برنامه‌های آموزشی و درمانی کودکان با آسیب شنوایی استفاده شود.


 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانبخشی شناختی، حافظه شنیداری، رشد حرکتی، سرعت پردازش، آسیب شنوایی.

عنوان انگلیسی Effectiveness of “Cognitive Rehabilitation Package” on the Auditory Memory, Motor Development and Processing Speed in Children with Hearing Impairment
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Lack of attention to auditory memory, motor development, and processing speed in children with hearing impairment can gradually lead to a decline in these skills and negative effects on the lives of these children. The aim of the present study was to determine the effectiveness of the "Cognitive Rehabilitation Package" on auditory memory, motor development, and processing speed in 8- to 12-year-old children with hearing impairment.
Methods: The present study was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population included 176 children with hearing impairment in Abhar township. Among them, 30 children were selected using convenience sampling and divided into 2 intervention groups (15 children) and control groups (15 children) using simple randomization based on a random number table. The data collection instruments included a demographic questionnaire, the “Lincoln-Ozeretsky Motor Development Test” and the Wechsler Intelligence Scale for Children – Fifth Edition”. The validity of the instrument was examined using the content validity index and the reliability was examined using the internal consistency method by calculating Cronbach's alpha coefficient. The "Cognitive Rehabilitation Package” for the intervention group consisted of 8 sessions of 45 minutes. The data were analyzed in SPSS. 25.
Results: The "Cognitive Rehabilitation Package" in the intervention group significantly improved auditory memory (P<0.05). The effect of the "Cognitive Rehabilitation Package” on the motor development was also significant in the intervention group (P<0.05). Also, the implementation of the "Cognitive Rehabilitation Package” significantly increased the speed of processing of children with hearing impairment in the intervention group (P<0.05).
Conclusion: "Cognitive Rehabilitation Package" can help improve auditory memory, motor development, and speed of processing in children with hearing impairment. Therefore, it is suggested that these interventions be used in educational and therapeutic programs for children with hearing impairment.


 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Rehabilitation, Auditory Memory, motor development, Processing Speed, Hearing Impairment.

نویسندگان مقاله نازنین داوودی | Nazanin Davoodi
Islamic Azad University, Zanjan branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان

فاطمه نظری | Fateme Nazari
Islamic Azad University, Zanjan branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان


نشانی اینترنتی http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-2369-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات