مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۷-۴۳

عنوان فارسی اثربخشی «بازی درمانی شناختی- رفتاری» بر حافظه فعال، تفکر خلاق و نظم‌جویی شناختی هیجان روی دانش آموزان دخترکم‌توان‌ذهنی شهر زنجان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شیوع اختلال کم‌توان‌ذهنی در میان کودکان، و مشکلات روانشناختی بسیاری را سبب می شود  و لذا انجام مداخلات هدفمند برای بهبود وضعیت آن‌ها ضروری می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر "بازی درمانی شناختی -رفتاری"بر حافظه فعال، تفکر خلاق و نظم‌جویی شناختی هیجان روی دانش‌آموزان دختر کم‌توان‌ذهنی شهر زنجان اجرا شد. 
روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی کم‌توان ذهنی مدارس استثنائی شهر زنجان در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس30 تن دانش آموزان دخترکم‌توان‌ذهنی انتخاب و سپس به‌ صورت تصادفی ساده به شیوه قرعه‌کشی در 2 گروه مساوی (هر گروه 15 تن) قرارگرفتند. جمع آوری داده‌های پژوهش از طریق پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس هوش وکسلر برای کودکان- نسخه چهارم" (Wechsler Intelligence Scale for Children–Fourth Edition)،"آزمون های تفکر خلاق تورنس"(Torrance Tests of Creative Thinking) و"پرسشنامه نظم‌جویی شناختی هیجان-کودکان"(Cognitive Emotion Regulation Questionnaire-Kids)  صورت گرفت. روایی محتوا و صوری ابزارها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ بررسی شد. گروه مداخله 8 جلسه 60 دقیقه‌ای "بازی درمانی شناختی -رفتاری"  (هفته ای 2 جلسه) آموزش دیدند و گروه کنترل در فهرست انتظار برای آموزش ماندند. داده‌ ها در نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 27  تحلیل شد.                                                                               
یافته‌ها:"بازی درمانی شناختی- رفتاری" بر بهبود حافظه‌فعال، تفکرخلاق و نظم‌جویی شناختی هیجان دانش آموزان دخترکم‌توان‌ذهنی اثربخش می‌باشد (۰1/۰>P).
نتیجه‌گیری: "بازی درمانی شناختی-رفتاری" به تقویت حافظه فعال، ارتقاء تفکر خلاق و بهبود نظم‌جویی شناختی هیجان در دانش آموزان دخترکم‌توان‌ذهنی کمک شایانی می‌نماید. پیشنهاد می‌شود «بازی درمانی شناختی-رفتاری» به عنوان یک روش مکمل آموزشی در مدارس ویژه دانش آموزان دخترکم‌توان‌ذهنی اجرا شود. 


 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی درمانی‌شناختی-رفتاری، حافظه فعال، تفکرخلاق، نظم جویی شناختی هیجان، دانش آموزان دخترکم‌توان‌ذهنی.

عنوان انگلیسی The Effectiveness of "Cognitive-Behavioral Play Therapy" on Working Memory, Creativity and Cognitive Regulation Emotion of Female Students with Intellectual Disability in Zanjan City
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The prevalence of intellectual disability among children causes many psychological problems, and therefore targeted interventions are necessary to improve their condition. The current research was conducted with the aim of determining the effectiveness of "Cognitive-Behavioral Play Therapy "on working memory, creativity and cognitive regulation emotion of female students with intellectual disability in Zanjan city.
Methods: The current research was of semi-experimental type with pre-test-post-test with control group. The statistical population of the research included all female students with intellectual disability in second grade of elementary exceptional schools in Zanjan city during the academic year 2023-2024. Using convenience sampling method, 30 female students with intellectual disabilities were selected and assigned to two equal groups (15 students in each group) through simple random assignment. Research data collection was done with demographic questionnaires, “Wechsler Intelligence Scale for Children–Fourth Edition”, “Torrance Tests of Creative Thinking”, and “Cognitive Emotion Regulation Questionnaire-Kids”. The content and face validity of the instruments were checked by qualitive method and reliability by internal consistency method by calculating Cronbach’s alpha coefficient. The experimental group trained 8 sessions of 60 minutes by “Cognitive-Behavioral Play Therapy"(2 sessions per week) and the control group remained on the waiting list for training. Data were analyzed in SPSS. 27.
Results: The findings revealed "Cognitive-Behavioral Play Therapy" significantly improved working memory, creative thinking, and cognitive emotion regulation in female students with intellectual disabilities (P<0.01).
Conclusion: “Cognitive-Behavioral Play Therapy” significantly contributes to enhancing working memory, promoting creative thinking, and improving emotional cognitive regulation in female students with intellectual disabilities.
It is suggested that “Cognitive-Behavioral Play Therapy” be implemented as a complementary educational method in special schools for female students with intellectual disabilities. 


 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive-Behavioral Play Therapy, Working Memory, Creative Thinking, Cognitive Emotion Regulation, Female Students with Intellectual Disabilities.

نویسندگان مقاله افسانه صبحی | Afsaneh Sobhi
Islamic Azad University,Zanjan Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان

کیمیا ابوترابی | Kimia Aboutorabi
Islamic Azad University,Zanjan Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان


نشانی اینترنتی http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-2364-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات