|
باغ نظر، جلد ۲۲، شماره ۱۴۷، صفحات ۸۱-۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل مضامین نقاشیهای دیواری مهدی قدیانلو با رویکرد (بازتاب و شکلدهی) مطالعۀموردی: نقاشیهای دیواری اجلاس داووس، میدان دیووی بوستون، شوردیج لندن |
|
چکیده فارسی مقاله |
بیان مسئله: این پژوهش به بررسی نقاشیهای دیواری مهدی قدیانلو در فضاهای عمومی نظیر اجلاس داووس، میدان دیووی بوستون و منطقۀ شوردیج لندن میپردازد. آثار وی با پرداختن به مسائل جامعۀ معاصر و دغدغههای جهانی، از عناصر نمادینی همچون: کودکان، بادکنکها و روزنههای نور بهره میبرد که با بیانی فراواقعگرایانه، مخاطب را به تأمل وادار میکند. سؤالات اصلی پژوهش عبارتاند از: مضامین نقاشیهای دیواری قدیانلو از کدام معضلات اجتماعی تأثیر میپذیرند؟ انگیزۀ هنرمند از بهکارگیری عناصر نمادین و استفاده از سبک فراواقعگرایی چیست؟ هدف پژوهش: اهمیت ارتباط هنرمند با جامعه و تأثیرپذیری او از زندگی اجتماعی و تلاش برای تأثیرگذاری با هدف بهبود زیست شهری در آثار این هنرمند از اهداف این پژوهش است. روش پژوهش: پژوهش بهصورت توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای، پیمایشی و میدانی انجام شدهاست. ابزار گردآوری اطلاعات نیز شامل فیشبرداری و مصاحبه است. نتیجهگیری: آثار مهدی قدیانلو براساس دو رویکرد «بازتاب» و «شکلدهی»، هم بازتابدهندۀ بحرآنها و آسیبهای اجتماعی و هم الهامبخش امید و تغییر هستند. او با استفاده از نمادهای بصری مانند کودک، کلاغ، بادکنک و آسمان، تصویری چندلایه از واقعیت و آرمان ارائه میدهد و بهعنوان هنرمندی آگاه برای ایجاد نگرش تازه نسبت به اکنون و آینده جامعه از هنر با زبان نقاشی دیواری بهره میگیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نقاشی دیواری،مهدی قدیانلو،اجلاس داووس،دیووی بوستون،شوریج لندن، |
|
عنوان انگلیسی |
Thematic Analysis of Mehdi Ghadyanloo’s Murals from a Sociological Approach (Reflective and Shaping);
A case study of murals at the World Economic Forum in Davos, Dewey Square in Boston, and the Shoreditch area in London |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Problem statement: The present study was an attempt to investigate Mehdi Ghadyanloo’s murals in public spaces such as the World Economic Forum in Davos, Dewey Square in Boston, and the Shoreditch area in London. Ghadyanlo’s works deal with contemporary social issues and global concerns, utilizing symbolic elements including children, balloons, and apertures of light. Through a surrealistic mode of expression, these elements prompt the viewer to engage in contemplative reflection. The primary research questions are: Which social issues influence the thematic content of Ghadyanlo’s murals? What motivates the artist’s use of symbolic elements and a surrealistic style? Research objective: This study aims to investigate the significance of the artist’s connection to society, his responsiveness to social life, and his efforts to effect change with the goal of improving urban life reflected in his works. Research method: The research employs a descriptive-analytical approach, utilizing library, survey, and fieldwork resources. Data collection instruments include note-taking and interviews. Conclusion: Mehdi Ghadyanloo’s artworks, viewed through the dual lenses of “Reflective” and “Shaping” approaches, simultaneously mirror social crises and vulnerabilities while inspiring hope and transformation. By employing visual symbols such as children, crows, balloons, and the sky, he constructs a multilayered representation of both the real and Idealized world. As a conscious artist, Ghadyanloo leverages mural painting as an artistic medium to foster new perspectives regarding the contemporary condition and future trajectory of society. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
نقاشی دیواری,مهدی قدیانلو,اجلاس داووس,دیووی بوستون,شوریج لندن |
|
نویسندگان مقاله |
علی اکبر امامی صاحبی | گروه نقاشی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
محمدرضا حسنی | گروه نقاشی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.bagh-sj.com/article_225892_149865717b3c4550e44be5ba9f07170c.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|